ارايه مدلی اقتصادی به‌منظور تعیین نرخ کرایه سیستم سواری‌رانی برون شهری (مطالعه موردی : محورهای بین شهری استان مازندران )

ارايه مدلی اقتصادی به‌منظور تعیین نرخ کرایه سیستم سواری‌رانی برون شهری (مطالعه موردی : محورهای بین شهری استان مازندران )

سیدمحمد ابراهیمیان1 ایمان عنایتی نوابادی2 محمد پورتیموری3

1) مهندس
2) مهندس
3) مهندس

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان عمران، معماری و شهرسازی(cau2016.com)
چکیده :
حمل ونقل جاده ای به دلیل ویژگی های خاص و شاخصی که نسبت به دیگر انواع حمل ونقل در کشور ما دارد از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. بگونه ای که انعطاف پذیری در انتخاب مسیر، گستردگی شبکه جاده ای در پهنه کشور، زمان سفر، سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب بار و مسافر و غیره از اهم این ویژگی ها است. از سوي ديگر، موقعیت خاص جغرافیایی ایران، عدم وجود راه های آبی داخلی از یک سو و عدم گستردگی و پوشش کافی ریلی و هوایی زمینه توسعه هر چه بيشتر اين مد از حمل ونقل را در کشور فراهم ساخته است. به نحوی که، در حدود 90 درصد از جابجایی مسافر در کشور از طریق جاده صورت گرفته است. بمنظور سامان دهی و مدیریت صحیح ارایه خدمت حمل ونقلی، تعيين نرخ پايه خدمات، نياز به كارشناسي و بررسي عوامل موثر بر آن دارد. چرا كه ركن اصلي در كسب و افزايش درآمد حاصل از ارائه خدمت حمل ونقلي و افزايش تقاضا بر پايه همين نرخ مي باشد و در اين ميان عامل قيمت خدمات برتر از عامل كيفيت خدمات، مهمترين پارامتر ارزيابي استفاده كننده از خدمت است و در نتيجه اين عامل يعني قيمت در كنار كيفيت خدمت، مهمترين ابزار در دست شركتها و موسسات مسافربري براي ارزيابي و افزايش تقاضاي استفاده از خدمتشان به شمار مي رود. بدین منظور این تحقیق به شناسایی شاخص ها و پارامترهای هزینه ای جابجایی مسافر به وسیله سواری‌های عمومی در جاده های خارج شهری استان مازندران پرداخته است. در این راستا ابتدا شاخص های هزینه ای برای جزء ثابت و متحرک در ابتدا تعریف و معرفی می شود. سپس با معرفی انواع مدل های اقتصادی قیمت گذاری نرخ کرایه به بررسی آنها پرداخته می شود و سپس معرفی مدل قیمت گذاری برای شرایط ایران تدوین می گردد. البته حاصل این مطالعه تدوین و ساختار مدل قیمت گذاری برای سواری‌های عمومی در جاده های خارج شهری استان است.
کلمات کلیدی : حمل و نقل جاده ای شاخص هزینه نرخ کرایه