نشانه شهری همه شمول

محمدعلی طبرسا1 مرضیه معطریان2

1) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و ریاست دانشگاه استرآباد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری -

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران، معماری و منظر شهری(iccacs.com)
چکیده :
در جامعه امروز بسترسازي نشانه¬هاي شهري در جهت تعميم الگوهاي آموزش شهروندي بسيار با اهميت است، بر اين اساس اين مؤلفه از مباحث اساسي مطالعات شهري است؛ که چنانچه مطابق با نیازها و توانایی ادراک اقشار مختلف جامعه طراحی و مکان-یابی گردد می¬تواند سبب حفظ سرمایه اجتماعی گردد. نشانه¬هاي شهر در واقع شاخصه مهم شهري محسوب مي¬شود به گونه¬اي كه ذهن با برده شدن نام منطقه، ناخودآگاه به دنبال شاخصه¬ها و ويژگي¬هاي خاص آن منطقه، نشانه مورد نظر را در ذهن خود تصويرسازي مي¬کند. چگونگي تصوير ذهني و يا شدت و ضعف آن در ذهن اشخاص به گروه¬هاي از نظر سن، جنس، زمينه فرهنگي، شغل، خلق و خو يا آشنايي با شي مورد نظر متفاوت است. در طراحي المان شهري به عنوان بخشی از نشانه¬های شهری، بايد ارسال پيام براي شهروندان با توجه به زبان، شرايط سني استفاده¬كننده از محيط و خصوصيات فرهنگي هر جامعه باشد، تا براي شهروندان قابل لمس¬تر بوده و ارتباط بصري ايجاد شود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی نقش نشانه شهری و ملاحظات ادراكي اقشار مختلف جامعه در طراحي نشانه¬های شهري انجام شده است. در اين پژوهش از مطالعات اسنادي و كتابخانه¬اي و تحليل محتواي نظريات روانشناسي و شهرسازي، جهت نيل به اهداف پژوهش استفاده گردید. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي¬دهد كه نحوه ادراك شهروندان از نشانه¬های شهری با توجه گروه¬های مختلف سنی و جنسی متفاوت است. که اين امر مي¬تواند در طراحي نشانه شهري مورد استفاده قرار گيرند.
کلمات کلیدی : نشانه نشانه شهری ادراک محیطی روانشناسی محیطی منظر شهری