بررسی عوامل موثر در تحول معماری محیطهای آموزشی

بررسی عوامل موثر در تحول معماری محیطهای آموزشی

زهرا احسانی1 مهدیه پژوهان فر2 عبدالله ابراهیمی3

1) دانشجوی‌کارشناسی‌ارشد مهندسی معماری،واحد ساری،دانشگاه آزاداسلامی
2) استادیار،گروه معماری،دانشکده فنی مهندسی،دانشگاه
3) مربی،گروه معماری،واحدساری،دانشگاه

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران، معماری و منظر شهری(iccacs.com)
چکیده :
معماری محیط های آموزشی برای یافتن شکل مطلوب و بهینه راه دشواری را پیش رو دارد، زیرا از یک سو با جامعه ای بزرگ از کاربران روبروست و از سویی در اجتماعی در حال تحول قرار دارد. گذر از جامعه سنتی به مدرن و جامعه مدرن به جامعه چند فرهنگی در همه جای دنیا در حال بروز است و تاثیرات مطلوب و نامطلوب خود را بر جامعه می گذارد. با این تفاسیر سیر تحول معماری مدارس در جهان معاصر با دگرگونیهایی روبرو بوده است. پیش از هر نوع تصمیم گیری جهت همراه شدن با سیر تحول کنونی می بایست عوامل ایجاد کننده این نیاز را کشف نمود. نقطه شروع این تحولات می تواند شناخت عوامل موثر بر نیاز به تحول در طراحی محیط های آموزشی باشد تا بتوان ،گامهای بعدی را جهت تغییر در محیط مدارس و به دنبال آن حرکت به سوی آرمان های آموزش و پرورش نوین برداشت. بدین ترتیب مسئله این است که چه عواملی نیاز به تغییر و تحول را در معماری محیط های آموزشی ایجاد می کنند. هدف از این مطالعه آگاه ساختن معماران، طراحان، برنامه ریزان و سیاست گذاران از ضرورت ایجاد تغییر و تحول در معماری محیط های آموزشی و عوامل ایجاد کننده این نیاز می باشدتا با ارائه ی طرحهای مطلوب و موثر، یادگیری موثرتر و لذت بخش تر در محیط مدرسه برای دانش آموزان امروز میسر گردد. در این مطالعه سه عامل اصلی شامل تحول در سیستم های یاددهی و یادگیری، اثر بخشی همه مکان های،محیط های آموزشی در فرایند آموزش، لزوم مشارکت استفاده کنندگان در فرایند طراحی، شناخته شدند.
کلمات کلیدی : محیط آموزشی یادگیری طراحی مدرسه کودکان