بررسی نقش ترویج در بومی سازی انرژیهای نو

سید مهدی میردامادی خوزانی1 حسنا میلادی2 شهاب الدین شکری3 وحیدعلی میرزایی4

1) دانشیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2) دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3) دانشیارگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
4) دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی توسعه با محوریت کشاورزی ، محیط زیست و گردشگری(icdat.ir)
چکیده :
چکیده: هدف كلي تحقيق بررسی ساز و کار پذیرش و نقش ترویج در بومی سازی انرژی های نو است.اين تحقيق به دنبال يافتن جایگاه و نقش ترویج در بومی سازی انرژی های نو می باشد. اين تحقيق برمبناي هدف، كاربردي و بر مبناي روش، از نوع توصيفي، علّی- ارتباطی است. جامعه آماري تحقيق شامل123 نفر از کارشناسان سازمان های مرتبط با انرژی های نو می باشند. براي گردآوري داده ها از بررسي اسنادي، پرسشنامه، مصاحبه و براي مطالعة جامعه از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. پايايي ابزار تحقيق بر مبناي محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ و براي بخش هاي مختلف در حدود 91 درصد به دست آمد. روايي ابزار تحقيق نيز با نظر اصلاحي كميته تحقيق ارتقاء يافت. نتايج آزمون من وایت نی نشان داد که بین دیدگاه کارشناسان زن و مرد در خصوص میزان پذیرش انرژی های نو و نیز موفقیت ترویج در بومی سازی انرژی های نو اختلاف معنی داری وجود ندارد همچنین بین دیدگاه کارشناسان در خصوص میزان پذیرش انرژی های نو از نظر سطح تحصیلات، رشته تحصیلی اختلاف معنی داری وجود دارد ولی از نظر نوع فعالیت و زمینه همکاری در خصوص انرژی های نو اختلاف معنی داری وجود ندارد. همچنین نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد که میزان علاقه مندی مردم به انرژی های نو، آگاهی مردم از اهداف و فوائد انرژی های نو و پخش برنامه های آموزشی تلویزیونی نقش مثبتي بر پذیرش انرژی های نو داشته اند. همچنین نمایش فیلم های آموزشی، علاقه مندی مردم به انرژی های نو و آگاهی مردم از اهداف و فوائد انرژی های نو نقش مثبتي بر ميزان موفقیت ترویج در بومی سازی انرژیه ای نو داشته اند.
کلمات کلیدی : واژه هاي كليدي: نقش ترویج بومی سازی انرژیهای نو