بررسی نرخ هدر رفت خاک در بخش های مختلف ساختمان جاده های جنگلی

بررسی نرخ هدر رفت خاک در بخش های مختلف ساختمان جاده های جنگلی

طاها یوسفی بابادی1 مجید لطفعلیان2 حسن اکبری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری،
2) دانشیار گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری،
3) استادیار گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری،

محل انتشار : کنفرانس بین المللی توسعه با محوریت کشاورزی ، محیط زیست و گردشگری(icdat.ir)
چکیده :
مباحث مربوط به فرسایش خاک یکی از نگرانی¬های جنجال برانگیز در کشورهای در حال توسعه، محسوب می شود. بدون وجود راه¬های جنگلی، جنگلداری و مدیریت جنگل غیرقابل‌تصوراست. ساختمان جاده جنگلی شامل سطح راه، شیروانی خاک‌برداری و خاک ریزی می‌باشد. تاکنون مطالعات فراوانی راجع به هدر رفت خاک جاده‌های جنگلی و غیر جنگلی در برخی کشورهای پیشرفته انجام شده است، اما متأسفانه در ایران به دلیل هزینه زیاد تهیه و نصب باران ساز و وقت‌گیر و دشوار بودن کار جمع‌آوری اطلاعات تحت شرایط بارندگی طبیعی چنین مطالعاتی بسیار نادر است. نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن بود که بیش¬ترین هدر رفت خاک از شیروانی خاک¬برداری به ویژه در جاده های تازه ساز می باشد، لذا پیشنهاد می¬شود با اجرای عملیات زیست مهندسی زود هنگام و در همان سال¬های ابتدایی احداث جاده، به کاهش نرخ هدر رفت خاک در دامنه‌های خاک‌برداری جاده‌ها پرداخته شده و عملیات به موقع تعمیر و نگهداری جاده ها برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی آن ها انجام گیرد.
کلمات کلیدی : جاده جنگل رواناب فرسایش شبیه ساز باران