اولویت بندی بازارهای صادراتی ایران جهت ایجاد مراکز تجاری در حوزه کشورهای اسلامی

اولویت بندی بازارهای صادراتی ایران جهت ایجاد مراکز تجاری در حوزه کشورهای اسلامی

بهرام نظری1

1) کارشناس ارشد اقتصاد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
مقاله حاضر نتیجه تحقیقی است که ، در زمینه شناسایی ،تقسیم بندی و اولویت بندی کشورهای اسلامی، براساس شاخص های مختلف ومتناسب با هدف ارائه مدلی جهت ایجاد مراکز تجاری انجام و بدین منظور، ابتدا داده های آماری صادرات ایران براساس تعرفه دو رقمی به هریک از کشورهای اسلامی گردآوری ، دسته بندی وتنظیم گردید،آنگاه با انجام غربالگیری کشورها و برقراری شرایطی مانند تعداد تنوع گروههای کالایی صادراتی ومیزان پیش بینی صادرات ایران به هر کشور برای سال2025م، کشورهای واجد شرایط شناسایی و با استفاده ازیکی از تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره به نام تاکسونومی عددی که برای رتبه بندی وارزیابی گزینه ها کاربرد دارد، آنها را بر اساس 14 شاخص مرتبط با هدف وجذابیت بازارهامورد ارزیابی ومقایسه قرار داده و درنهایت مناسب ترین کشورهای اسلامی به ترتیب اولویت برای ایجاد مراکز تجاری معرفی شده اند.
کلمات کلیدی : بازار صادراتی مرکز تجاری گروه کالایی صادراتی تاکسونومی عددی