رقابت بازار و کارآفرینی سازمانی در شرکت های خصوصی شده ایران

ابراهیم جعفری سنگری1 امین روستایی2 حسین برنایی3 ناصر حسن زاده4

1) دانشجوی دکتری کارآفربنی ، دانشگاه آزاد قزوین
2) امین روستایی
3) کارشناسی ارشد اجرایی دانشگاه آزاد صدرا
4) لیسانس مدیریت

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
این پژوهش تلاشی است برای پاسخ به این سوال ها که سطح کارآفرینی سازمانی به عنوان معیاری از عملکرد، در شرکت های تولیدی و خدماتی بعد از خصوصی سازی چگونه است، چه تفاوتی وجود دارد و چه عواملی بر روی آن تاثیر گذار است ؟ جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را شرکت های خصوصی شده در ایران تشکیل می دهند. داده ها در دو دسته به صورت سه سال قبل از خصوصی سازی و سه سال بعد از آن جمع آوری شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که خصوصی سازی بر سطح کارآفرینی سازمانی در شرکت های تولیدی و خدماتی تاثیر متفاوتی داشته است و از سوی دیگر شرکت هایی که در صنعت با سطح رقابت بالا فعالیت داشته اند افزایش بیشتری پیدا کرده است، به این دلیل که یا قبل از خصوصی سازی صنعت دارای سطح رقابت بالا بوده یا این که خصوصی سازی منجر به افزایش سطح رقابت شده است. به طور خلاصه یافته ها نشان می دهد که کارآفرینی سازمانی در شرکت های خصوصی شده تحت تاثیر دو عامل قرار می گیرد، میزان رقابت و تغییر مالکیت شرکت.
کلمات کلیدی : کارآفرینی سازمانی رقابت خصوصی سازی ;کارآفرینی