داده کاوی در شبکه های اجتماعی

علیرضا همّتی1 ریحانه آزاد2 رقیّه حسینی3

1) هیات علمی مرکزتحقیق وتوسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی فارابی، کرج، ایران.
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی فارابی، کرج، ایران.

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
استفاده از شبکه های اجتماعی و بهره گیری از امکانات گسترده تعاملی آن، امروزه به سرعت فراگیر شده و توجه مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب نموده است، به گونه ای که کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر زمان خود را، به ذخیره سازی و اشتراک گذاری اطلاعات خود می گذرانند. از سویی دیگر بکارگیری تکنیک هایی به منظور کشف و دستیابی اطلاعات، عادات و رفتارهای مخاطبین این شبکه ها در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بازاریابی و ... میتواند مفید واقع شود. یکی از این تکنیک ها بهره گیری از داده کاوی است. امکانات داده کاوی در شبکه های اجتماعی می تواند در جهت کشف عادات و رفتار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... کاربران مورد استفاده قرار گیرد. از این رو پژوهش درخصوص این تکنیک ها و ماهیت داده کاوی در شبکه اجتماعی امری ضروری به نظر می رسد. پرسشی که در این زمینه مطرح می گردد این است که فنون و تکنیک های داده کاوی در شبکه های اجتماعی چیست؟ و این فنون چگونه منجر به کشف و بهره گیری از اطلاعات خواهد شد؟ در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای و بررسی متون و پژوهش های پیشین، در نظر دارد پس از بیان مفاهیم شبکه های اجتماعی و داده کاوی، به بررسی برخی از تکنیک های داده کاوی در شبکه های اجتماعی بپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند منجر به شناخت و بهره گیری از تکنیک های جدید داده کاوی در شبکه های اجتماعی گردد.
کلمات کلیدی : داده کاوی شبکه اجتماعی پیوندکاوی متن کاوی تشخیص نفوذ.