حلقه¬های کنترل کیفیَت مؤثر در تعالی بانک¬ها

محمد تقی پور1 فاطمه باقی پور سامی2 ثریا خانی3 شیما شیراصلانی لحاق4

1) دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا، آبیک قزوین
3) کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدیریت سیستم و بهره وری، مدرس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا، آبیک قزوین
4) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، گرایش صنایع، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا، آبیک قزوین

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
حلقه¬های کنترل کیفیَت را چهارچوبی تحلیلی، سیاستی و عنصری کلیدی در سیاست¬گذاری حساب می‌آورند و از آن به‌عنوان شاخص توسعه صنعت یاد می‌کنند. ویژگی‌هایی مانندخودجوش بودن و داوطلبانه بودن اعضا و کارکنان یک سازمان سبب شده است تا این تکنیک که در ابتدا در حوزه‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گرفت به‌تدریج به دیگر حوزه¬ها نیز ورود پیدا کند. بی‌گمان چنین اقبال و توجَهی موجب افزایش حجم مطالعات و واکاوی بیشتر این تکنیک شده است. ایران نیز همانند سایر کشورها با مطالعات کیفیَت، تغییراتی را تجربه کرده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی حلقه‌های کنترل کیفیَت در بانک¬ها می‌باشد. به‌این‌ترتیب سؤال اصلي اين مقاله بدین‌ صورت بيان می‌شود که آیا حلقه‌های کنترل کیفیَت درتعالی بانک‌ها مؤثرند؟و با اتکا به تحقیق¬های پیشین به تحلیل پیاده¬سازی و تأثیرحلقه¬های کنترل کیفیَت در بانک¬ها می¬پردازد. به منظور انجام این مطالعه توصیفی – استنباطی، تمامی رسالات منتشرشده در سطح کشور در قالب پایان‌نامه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی انجام‌گرفته در دانشگاه و مقالات علمی پژوهشی که عبارت «مدل کنترل کیفیت در بانک‌ها» عنوان موضوعی یا چکیده آن¬ها را شامل می‌شود، جمع‌آوری و مورد بررسی قرارگرفته‌اند. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد که پیاده-سازی حلقه¬های کنترل کیفیَت در فرآیندهای بانکی و در بین کارکنان و رهبران منجر به پیشرفت و تعالی بانک¬ها شده است.
کلمات کلیدی : حلقه¬های کنترل کیفیَت تعالي سازمان فرآیندهای بانکی