بررسی تاثیر آگاهی از برند بر وفاداری مصرف کنندگان (مطالعه مورد: کارخانه شیر پگاه کرمان)

بررسی تاثیر آگاهی از برند بر وفاداری مصرف کنندگان (مطالعه مورد: کارخانه شیر پگاه کرمان)

مهدی ابراهیمی نژاد1 سینا زینلی2

1) دانشيار دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه شهيد باهنر کرمان
2) دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
امروزه در بازارهای جهاني، برندهای تجاري قوي حرف اول را مي¬زنند؛ شايد به اين دليل كه برندهای تجاري يك ابزار رابطه اي مهم، براي مديريت ارتباط با مشتري در شركتها هستند. يكي از مشهورترين و مهمترين مفاهيم بازاريابي كه امروزه به طور گسترده¬اي توسط محققان و صاحب¬نظران بازاريابي مورد بحث قرار مي گيرد، مبحث "آگاهي از برند" است . از دلايل مهم اين شهرت، نقش استراتژيك و مهم ارزش ويژه برند در تصميمات مديريتي و ايجاد مزيت رقابتي براي سازمانها و مشتريان آنها مي باشد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف بررسي تاثیر آگاهی از برند بر وفاداری مصرف کنندگان صورت گرفته است. جامعه آماري تحقيق شامل کليه خريداران شیر پگاه از فروشگاه هاي زنجيره اي سپه، رفاه و معلم شهرکرمان بوده که با استفاده از دستوره هاي آماري تعداد 384 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوري داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونه گيري تصادفي ساده انجام گرفت. همچنين به منظور تجزيه و تحليل داده های پرسشنامه و آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که بین آگاهی از برند و وفاداری مصرف کنندگان نسبت به آن برند رابطه معنی¬داری وجود دارد به نحوی که آگاهی از برند به عنوان شناخت و یادآوری برند تعریف شده، بر تکرار خرید و همجنین وفاداری مصرف¬کنندگان تاثیر معنی¬داری دارد.
کلمات کلیدی : آگاهی برند یادآوری برند تکرار خرید وفاداری مصرف¬کنندگان