بررسی تاثیرهوش هیجانی بر میزان کارآفرینی دانشجویان ( مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مرکز آباده )

بررسی تاثیرهوش هیجانی بر میزان کارآفرینی دانشجویان ( مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مرکز آباده )

داریوش خاکسار1 زهره آقابابایی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، عضو شورای شهر
2) عضو هیات علمی دانشگاه اسلامی آزاد واحد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(1meaconf.com)
چکیده :
هوش هيجاني مجموعه اي از شايستگي ها و توانايي هاي افراد است كه او را قادر به كنترل خود مي كند و درمورد ديگران نيز آگاه مي شود هوش هيجاني استفاده هوشمندانه از هيجانات است و بالاترين درجه ي همدلي و در ك افرادي است كه مثل فرد نيستند امروزه شواهد جدید این نکته را بیان می‌دارند که شخصیت و هوش هیجانی در منشا کارآفرینی نقش مهمی‌را ایفا می‌کنند، اما تاکنون تلاش‌های اندکی برای اثبات این موضوع انجام گرفته است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی و همچنین مقایسه هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانشجویان انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق تمام دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مرکز آباده می‌باشد،که تعداد 375 نفر از دانشجویان، به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. سنجش هوش هیجانی بر اساس پنج بعد مدل هوش هیجانی گلمن، یعنی خودآگاهی، خود تنظیمی، خودانگیزشی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی صورت گرفته است. همچنین برای سنجش میزان کارآفرینی دانشجویان، از پرسشنامه اسکاربوروف و زیمرر(1990) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و کارآفرینی رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین وضعیت هوش هیجانی بسته به میزان کارآفرینی دانشجویان متفاوت می‌باشد و هرچه که دانشجویان از لحاظ کارآفرینی در وضعیت بهتری قرار دارند، از هوش هیجانی بالاتری نیز برخوردار می‌باشند. شایان ذکر است که این تفاوت در تمام ابعاد هوش هیجانی به جز بعد خودآگاهی نمود داشته است.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی کارآفرینی ابعاد هوش هیجانی میزان کارآفرینی دانشگاه علمی کاربردی واحدآباده