شبیه‌سازی فرآیند احتراق در یک موتور اشتعال‌تراکمی به منظور بررسی امکان ارتقاء سرعت نامی

شبیه‌سازی فرآیند احتراق در یک موتور اشتعال‌تراکمی به منظور بررسی امکان ارتقاء سرعت نامی

حسن ندیمی1 کاظم کریمی2 مجید عرب3 حسن حبیبی مقدم4

1) کارشناس ارشد مهندسی مکانیک،
2) کارشناس مهندسی مکانیک،
3) کارشناس ارشد مهندسی مکانیک،
4) کارشناس ارشد مهندسی مکانیک،

محل انتشار : اولین کنگره بین المللی نوآوری در مهندسی و توسعه تکنولوژی(iceiconf.ir)
چکیده :
یکی از محدودیت‌های موتورهای اشتعال‌تراکمی سرعت کارکردی پایین آنها است. از این‌رو در کار حاضر با استفاده از نرم افزارGT-Suite فرآیندهای احتراق و تبادل‌گاز موتوراشتعال‌تراکمی phaser135Ti با سرعت بیشینه‌ی توان (سرعت نامی) ‌2600 دوربردقیقه، شبیه‌سازی ‌گردیده و منحنی‌های عملکردی حاصل از این شبیه‌سازی با منحنی‌های حاصل از نتایج تجربی، صحت‌سنجی شده‌اند. سپس با استفاده از مدل موتور پایه، اثر عوامل مختلف بر کارکرد موتور در سرعت ‌3600 دوربردقیقه مورد بررسی قرار گرفته است. مشاهده گردید با فشار پرخوران 2 بار، توان تولیدی موتور در این دور 132.846 کیلووات خواهد بود. لذا این فشار به عنوان فشار پرخوران مناسب کارکرد موتور در این سرعت انتخاب شد. در انتها با بررسی اثر عوامل دیگر و توجه به میزان اثر هر عامل بر افزایش توان و با در نظر گرفتن عوامل محدود کننده، شرایط مناسب کارکردی موتور در سرعت 3600 دوربردقیقه به‌دست آمد. بدین ترتیب با اعمال این تغییرات توان تولیدی موتور در این سرعت برابر با 134.257 کیلووات خواهد بود. این امر برای موتور مورد نظر به معنای افزایش سرعت نامی موتور از 2600 به 3600 دوربردقیقه خواهد بود.
کلمات کلیدی : موتور اشتعال‌تراکمی سرعت نامی شبیه‌سازی احتراق تبادل‌گاز