مدلسازی حجم محدود جریان و رسوب در محل تقاطع کانالهای باز

مدلسازی حجم محدود جریان و رسوب در محل تقاطع کانالهای باز

ایدا میرزااحمدی1 ابراهیم علامتیان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه های هیدرولیکی،موسسه اموزش عالی خاوران،مشهد،ایران،
2) استادیار گروه عمران،موسسه اموزش عالی خاوران، مشهد،ایران،

محل انتشار : اولین کنگره بین المللی نوآوری در مهندسی و توسعه تکنولوژی(iceiconf.ir)
چکیده :
محل تقاطع رودخانه از هیدرولیک منحصر بفردی برخوردار است که در نتیجه تقارب دو یا چند آبراهه و تشکیل آبراهه اصلی شکل می¬گیرد. معمولا تغییرات مهمی در هیدرولیک جریان و انتقال رسوب در محل تقاطع صورت می گیرد. در خصوص شناخت تغییرات پدیده های فوق در محل تقاطع رودخانه ها، تحقیقات آزمایشگاهی فراوانی صورت گرفته ولی به صورت عددی مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این تحقیق از یک کد عددی نوشته شده بر پایه مدل عددی حجم محدود Roe جهت بررسی تاثیر نسبت دبی کانال فرعی به دبی کل بر الگوی جریان، فرسایش و رسوب گذاری در محل تقاطع شاخه فرعی با رودخانه اصلی استفاده شده است. نتایج بررسی عددی با داده های آزمایشگاهی مقایسه و نتایج قابل قبولی ارائه شده است. در ادامه مدلسازی عددی در یک کانال با تقاطع 60 درجه انجام شده است. نتایج مدلسازی ها بیانگر این است که با افزایش نسب دبی تغییرات سرعت جریان در کانال اصلی کاهش می یابد. همچنین با افزایش نسبت دبی کانال فرعی به دبی کل تغییرات بستر افزایش می یابد.
کلمات کلیدی : تقاطع کانال دبی هیدرولیک جریان انتقال رسوب روش حجم محدود معادلات آب های کم عمق