تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان ، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با پدران طرح اقماری دبیرستان های مجتمع آموزشی غیر دولتی شهدای ملی حفاری در اهواز

تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان ، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با پدران طرح اقماری دبیرستان های مجتمع آموزشی غیر دولتی شهدای ملی حفاری در اهواز

مهناز بهادری1

1) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل کیش

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
در پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با پدران طرح اقماری مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر دانش آموزان دبیرستان های مجتمع آموزشی ملی حفاری اهواز بود. نمونه پژوهش 43 دانش آموز بود که با توجه به نمره اضطراب یک انحراف معیار بالاتر از میانگین، از بین کلیهی دانش آموزان با پدران طرح اقماری گزینش شدند. سپس این 43 نفر بطور تصادفی به دو گروه تقسیم و گروه آزمایش و گروه نیز بصورت تصادفی تعیین شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر و خودکار آمدی عمومی GSE بود. سپس 9 جلسه 57 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی برای دانش آموزان گروه آزمایش اجرا گردید. اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله هر دو گروه به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش آماری استنباطی، کوواریانس آنکووا )تک متغیری( و مانکووا )چند متغیری( مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. بنابراین، نتایج حاصل نشان می دهد که از آموزش هوش هیجانی می توان برای کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
کلمات کلیدی : "هوش هیجانی" "اضطراب امتحانی" "عملکرد تحصیلی" "پدران طرح اقماری" "دانش آموزان دبیرستانی"