بینش دبیران وفراگیران ایرانی درس انگلیسی به عنوان زبان خارجی نسبت به راهبرد های انگیزشی

بینش دبیران وفراگیران ایرانی درس انگلیسی به عنوان زبان خارجی نسبت به راهبرد های انگیزشی

حسن سلمانی کردآبادی1

1) کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی.دانشگاه سیستان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
چکیده انگیزش بخشی به فراگیران انگلیسی٬ به عنوان یک زبان خارجی٬ برای رشد وپیشرفت در یادگیری آن ٬کاری بس بغرنج وپیچیده است.این فراگیران در یادگیری انگلیسی غالبا با دشواریهایی که ممکن است سبب بی انگیزگی آنها گردد ٬ رو برو می شوند.پژوهشها در زمینه ی انگیزش در کلاس درس نشان داده اند که بهره گیری از راهبردهایی ویژه می تواند به این دانش آموزان کمک کند تاگرایش بیشتری به سمت نگرشهای سازنده پیدانمایندودرراستای فرآیند یادگیری ٬ با انگیزه تر٬گام بردارند.پژوهش کنونی یک همگونه سازی از تحقیق ان.ان. باکا و ام. نابانی( باهوس٬آر.٬ باکا ٬ان. ان. ٬ نابانی٬ ام. ۳۳-٬۴۳٬ ۲۰۱۱ ( می باشد.در اینجا پژوهشگربا بهره گیری از روش مصاحبه با دانش آموزان و نظر خواهی از دبیران به بررسی مسایل انگیزشی که مانع یادگیری در کلاسهای انگلیسی است ٬ می پردازد. یافته های پژوهشی نشان می دهند که : پافشاری بیش از حد بر مهارتهای خوانشی ونگارشی (آن هم به سبک روش دستور-ترجمه) ٬ ناکافی بودن تجربیات جدید در یادگیری٬دلزدگی ازمطالب ومحتوای درسی کسل کننده و شفاف نبودن ارتباط بین دروس زبان تخصصی با رشته های تخصصی-فنی فراگیران یا آینده ی شغلی آنها(به ویژه در هنرستانهای فنی-حرفه ای)٬ همگی از عوامل بی انگیزگی آنها برای یادگیری درس زبان انگلیسی است .نتایج همچنین گویای این حقیقت است که دبیران زبان ازدانش آموزان بی انگیزه و نیز برنامه ی درسی تحمیلی با نسخه ی از پیش پیچیده شده ٬ که جایگاهی برای شیوه های آموزش ارتباطی قایل نیست ٬گلایه دارند. به آموزه هایی در زمینه ی انگیزش کلاسی نیزپرداخته می شود.
کلمات کلیدی : کلیدواژه ها:انگیزش زبان آموزی فراگیران انگلیسی به عنوان زبان خارجی در دوره ی متوسطه ی دوم ایران