بررسي اجمالي طرح احداث تونل طويل ريلي البرز

محسن هاشمي1 محمدعلي كروني2

1) كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك، دانشگاه مونترال، كانادا
2) دكتري مهندسي معدن گرايش اكتشاف، دانشگاه اميركبير تهران،‌ايران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
امروزه مهمترين عوامل موفقيت و جذابيت راه‌آهن، سرعت، دقت، امنيت و آسايش آن است و بدون وجود هركدام از اين خصوصيات، شبكه ريلي كارائي لازم را نخواهد داشت. برتري‌هاي حمل و نقل ريلي نسبت به ساير شقوق حمل و نقل، زماني بيشتر آشكار مي‌گردد كه تركيبي از راه‌آهن برقي، خطوط و قطار سريع‌السير و تونل‌هاي طويل ريلي با يكديگر آميخته شوند. در اين ميان تونل‌هاي طويل ريلي داراي ويژگي‌هاي منحصر بفردي هستند كه كوتاه شدن مسير و به تبع آن كاهش زمان سفر و نيز افزايش ظرفيت حمل و نقل بار و مسافر از آن جمله مي‌باشند. ساليان متمادي بحث حمل سريع مسافر و کالا با کمترين آثار منفي زيست‌محيطي و ايمني و آسايش بيشتر نسبت به خطوط جاده‌اي در کريدور تهران - شمال با طرح يک مسير ريلي سريع‌السير مطرح بوده است. اين مهم بدون احداث تونل آن هم از نوع تونل‌هاي عميق و طويل ريلي با توجه به وضعيت توپوگرافي منطقه در طول مسير مذکور ميسر نمي‌باشد. با توجه به وسعت كشور، فاصله‌ شهرها و تمركز جمعيت در كوهپايه‌‌ها و ارتفاعات سلسله جبال البرز و زاگرس، استفاده از خطوط ريلي آن هم از نوع پرسرعت،‌ بدون استفاده از تونل‌هاي طويل و عميق امكان‌پذير نيست. با توجه به حجم انبوه مسافران و بار كه در ماه‌هاي مختلف سال در مسير تهران - شمال در حال تردد مي‌باشند، ايجاد و توسعه شبكه حمل و نقل ريلي به طور واضحي خودنمايي مي‌كند. در اين راستا ايده ايجاد مترواتصال سريع‌السير در جهت ارتباط با استان‌هاي شمالي كشور طرحي نو مي‌باشد كه در اين مقاله به مطالعات مقدماتي و مباحث پيرامون آن كه شامل مطالعات راهبردي، امكان‌پذيري و مسيريابي اوليه مي‌باشد؛ توجه گرديده است.
کلمات کلیدی : راه‌آهن برقي قطار سريع‌السير تونل طويل ريلي البرز.