رابطه اثربخشی تبلیغات محیطی با ترغیب مصرف کننده نهایی ( مطالعه موردی : مصرف کنندگان محصولات شرکت مهرام در شهر تهران)

رابطه اثربخشی تبلیغات محیطی با ترغیب مصرف کننده نهایی ( مطالعه موردی : مصرف کنندگان محصولات شرکت مهرام در شهر تهران)

غلامرضا راشدی منش1 سيد حسين اسدي الهاشم2 مريم فقيه زاده3 فاطمه عارفي4 اردشير لطفي5

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور ورامین
2) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور كرج
3) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور كرج
4) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور ورامین
5) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور گرمسار

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه اثربخشی تبلیغات محیطی با ترغیب مصرف کننده نهایی محصولات شرکت مهرام در شهر تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر مصرف کننده نهایی محصولات شرکت مهرام در شهر تهران می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران، با توجه به جامعه دوازده هزار نفري، 384 نفر محاسبه شد. در تحقیق حاضر به دلیل در دسترس نبودن فهرست کامل افراد جامعه از نمونه¬گیری خوشه¬ای استفاده شد.با توجه به نمونه گیری خوشه ای شهر تهران به دلیل وسعت زیاد به پنج منطقه (شمالی ، جنوبی ، شرقی ، غربی و مرکزی) از نظر تقسیمات جغرافیایی تقسیم شده است . با توجه به اینکه جامعه آماری به پنج ناحیه تقسیم شده است سهم هر منطقه از این تعداد حدودا 80 نفر می باشد. ابزار گردآوری در این پژوهش ، پرسشنامه استاندارد (انهانگ و همکاران ، 2011) می باشد ، که پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 854/0 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتايج پژوهش نشان داد كه اثربخشي تبليغات ارتباط مثبت و معناداري با ترغيب مصرف كننده نهايي دارد كه متعاقب آن، ابعاد اثربخشي تبليغات با توجه به مدل آيدا، يعني جلب توجه، ايجاد علاقه در مشتريان، تحريك تمايل مشتريان و اقدام به خريد مشتريان رابطه معني داري با ترغيب مصرف كننده نهايي دارند.
کلمات کلیدی : اثربخشی تبلیغات تبلیغات محیطی ترغیب