نقش مدیریت چرخه ی عمر محصول بر توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو شهرستان بابل)

نقش مدیریت چرخه ی عمر محصول بر توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو شهرستان بابل)

غلامرضا راشدی منش1 مريم فقيه زاده2 سيد محمود حاجي خليلي3 ندا شفابخش4 محبوبه ميرطاهري5

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور ورامین
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور كرج
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور تهران غرب Com
4) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور قشم
5) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور ورامین

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
توسعه محصول جديد به عنوان رويكردى نوين براى پاسخگويى به تغييرات محيطى بكار مى رود و مقدمه اى براى ورود به فضاى رقابتى و كسب مزيت رقابتى در جهان پوياى امروز است. همچنین اغلب سازمان های تولیدی برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازار و کسب سود بیشتر، سرمایه گذاری زیادی در حوزه مدیریت چرخه عمر محصول انجام داده اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت چرخه ی عمر محصول بر توسعه محصول جدید می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه سرپرستان ، مدیران و کارکنان شرکت ایران خودرو شهرستان بابل به تعداد 60 نفر می باشد. ابزار گردآوری در این پژوهش ، پرسشنامه جملین و همکاران (2014) می باشد. که پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.851 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتايج پژوهش نشان داد كه مدیریت چرخه ی عمر محصول بر توسعه محصول جدید تاثیر معنی داری دارد و همچنین سه بعد مدیریت اطلاعات ، مدیریت منابع و مدیریت فرایند نیز بر توسعه محصول جدید تاثیر معنی داری دارند.
کلمات کلیدی : مدیریت چرخه ی عمر محصول توسعه محصول جدید ایران خودرو