تعیین سهم سبک های دلبستگی در پیش بینی میزان شادکامی دانشجویان

تعیین سهم سبک های دلبستگی در پیش بینی میزان شادکامی دانشجویان

زهرا مغنی زاده1 الهه هوشمند2 جعفر طالبیان شریف3

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)-
2) دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3) دکتری روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(icesconf.com)
چکیده :
مقدمه و هدف: با عنایت به اینکه روانشناسی مثبت نگر به ویژه به عنوان رويكرد تازه‌ای در روان شناسي بر فهم و تشریح احساس ذهني بهزيستي و همچنين پيش بيني دقيق عواملي موثر بر آن‌، تمركز یافته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی میزان شادکامی دانشجویان صورت گرفت. روش: روش مطالعه، همبستگی و جامعه آماري شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 357 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامه¬های شادکامی و سبک های دلبستگی را تکمیل کردند. داده¬های پژوهش با آمار توصیفی، ضريب همبستگي پيرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها: نشان داده شد که بین شادکامی با سبک دلبستگی ایمن رابطه مثبت و معنادار (44/0 r=، 001/0=p) و با سبک اجتنابی (25/0- r=، 01/0=p) و دوسوگرا (19/0- r=، 05/0=p) رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در ادامه، از بین سبک های 3 گانه دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن، قادر پیش بینی به میزان شادکامی دانشجویان مورد بررسی بود (001/0 p= ، 36/0= Beta). به گونه ای که به ازای یک نمره افزایش در سبک دلبستگی ایمن می توان پیش بینی کرد نمره شادکامی دانشجویان 36/0 افزایش می یابد. نتيجه گيري: با عنایت به اهمیت شادکامی دانشجویان و نقش سبک دلبستگی ایمن در پیش بینی آن، توجه به پیوند عاطفی ایمن و عمیق بین والد-کودک در دوران کودکی به جهت تاثیر در بزگسالی، به والدین توصیه می گردد.
کلمات کلیدی : روان شناسی مثبت گرا شادکامی سبک دلبستگی