تاثیر الگوهای اساطیری- شاهنامه¬ای در محیط¬های شهری بر نیازهای فردی و اجتماعی کودکان

تاثیر الگوهای اساطیری- شاهنامه¬ای در محیط¬های شهری بر نیازهای فردی و اجتماعی کودکان

ساره فرخ فر1 سید علی سیدیان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد آزاد آمل
2) عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران.

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
محیطهای شهری ، نقش عمده¬ای در بر¬آورده کردن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان دارند وکودکان ارتباط تعاملی خوبی با آن برقرار می کنند و از سوی دیگر ، فردوسی بی گمان در احیای زبان فارسی که از ارکان هویت ملی است ، نقش بی چون و چرایی داشته و محتوای شاهنامه دارای ویژگی هایی است که سبب شده تا هویت ملی تا امروز استمرار یابد. هدف ما از این پژوهش ، بررسی مفاهیم اساطیری –شاهنامه¬ای و تبدیل آن به مولفه¬های موجود در محیط شهری، جهت تامین نیازهای فردی و اجتماعی کودکان می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق،توصیفی – استنباطی بوده و گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات کتابخانه¬ای درزمینه¬هایی مانند بررسی مفاهیم شاهنامه ، بازشناسی ابعاد اساطیری و امکان سنجی بازنمایی آن در غالب محیط شهری است که امکان طراحی فضایی موجه شکل¬گیری شخصیت کودک براساس هویت ملی را فراهم می¬آورد وهمچنین با تهیه¬ی پرسشنامه به بررسی میدانی می¬پردازیم. نمونه مورد مطالعه ، والدین و سرپرستهای مهدکودکهای شهر رامسر است . درنتایج تحلیل عاملی 8 عامل شناسایی شد که عبارتند از: رنگ ، حرکت ، عناصر طبیعی ، اشکال هندسی ، داستان ، نقاشی ، امنیت ، نماد و نشانه. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ95/0 بدست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش می¬توان گفت این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است و عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی مفاهیم شاهنامه می¬تواند در شکل گیری شخصیت کودک بر اساس معیارهای هویتی نقش موثری ایفا کند.
کلمات کلیدی : محیط¬های شهری شاهنامه شخصیت کودک هویت