بررسي نتایج تحليل و پهنهبندی ظرفیت باربری خاک برای پیهای نواری و مربعی در مسير متروي رشت
بررسي نتایج تحليل و پهنهبندی ظرفیت باربری خاک برای پیهای نواری و مربعی در مسير متروي رشت
حامد پیلهور جاوید1 فریدون رضائی2
1) کارشناس ارشد عمران- خاک و پی
2) دکتر عمران - ژئوتکنیک
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
ظرفیت باربری خاک نشان دهنده ی سستی یا تراکم لایه است. خاکی که سست باشد، نشست پذیری زیادی داشته و بعنوان خاک مسئلهدار شناخته میشود. وظیفهی پی انتقال بارهای بخشهای فوقانی به خاک زیر پی است بهنحویکه تنشهای بیشازحد و نیز نشستهای اضافی ایجاد نگردد.در صورت وجود چنین خاکی در محل اجرای یک پروژه، اثرات این نوع از خاکها میتواند بصورت نشست پی و تخریب نهایی سازه خود را نشان دهد. از طرف دیگر پیشینهی زمین شناسی استان گیلان مؤید وجود خطرات لرزه خیزی در کنار لایهبندی بعضاً سست رسوبات آبرفتی است. همه این مسائل در کنار اهمیت کیفیت ساخت و بهرهبرداری سازهی مترو موید این نکته است که بررسی مخاطرات ناشی از وجود این خاکها چقدر میتواند راهگشای کارفرما و مشاور طرح در نحوه مواجهه و پیشبینی و چاره اندیشی برای کاهش خسارتهای محتمل و ایجاد سازهای مطمئن باشد. بدین سبب در این پژوهش بخشی از مسیر مترو رشت بلحاظ ظرفیت باربری خاک مورد تحلیل قرار گرفت و نقشههای پهنهبندی برای پیهای نواری و مربعی ترسیم شد.
کلمات کلیدی :
ظرفیت باربری
پی سطحی
سستی خاک
مترو رشت