طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رامسر با رویکرد روانشناسی محیط

طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رامسر با رویکرد روانشناسی محیط

آراسته جیردشتانی1 شاهین ایلکا2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه آزاد اسلامی
2) هیات علمی آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین،

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
كودك و نوجوان براي آنكه بتوانند از امكانات يادگيري تعيين كنندۀ سال هاي كودكي خود به خوبي بهره مند شده و استعدادها و توانايي هاي لازم را براي خدمت به ديگران و خوشبختي آتي خود به دست آورند، در كنار كليه آموزش ها و تجربيات معمولي نياز به مطالعه و برداشت صحيح از كتاب هاي مناسب و پايه ريزي زير بناهاي فكري، وجود دارد. حوزه های عمومی مرتبط با دانش علوم رفتاری در مقوله های مرتبط با معماری فضای کودکان، علاقمندند تا اساس مطالعات خود را بر مبنای نظریه های رشد و یادگیری کودکان بنا نهند.پروژه حاضر درپي آنست كه بامروري برنظريات و تجارب حاصل درزمينه طراحي كانون هاي پرورش فكري كودكان ونوجوانان ويژگيهاي فضايي طراحي مطلوب آن را در کنار حوزه روانشناسی محیطی شناسايي كند. به این ترتیب هدف از این پروژه دست یابی به مکانی با اصول طراحی فضای ویژه(طراحی فضای فکری و خلاقیت) برای کودکان و نوجوانان با تاکید بر بهره گیری از قابلیت های فضایی و تاثیر این مکانها بر تفکرات و ذهنیات و رفتارهای کودکان و نوجوانان می باشد. این مطالعه در حیطه تحقیقات بنیادین و بر اساس روش اسنادی، محتوای متن و تحلیلی است. که با گردآوری اطلاعات از طریق اسناد، به روش پیمایشی- تحلیلی بررسی گردیده است، ضمن آنکه ابزار گردآوری داده ها؛ مصاحبه بوده است. چهارچوب نظری این تحقیق براساس تاثیر شرایط محیطی شهر رامسر بر نحوه تشکیل فضایی مبنی بر معیارهای خلاقیت و یادگیری کودکان ؛ در حوزه ادراک عوامل و عناصر فضا وهمچنین ارتباط آن با طبیعت می باشد.در این راستا ضمن بررسی برخی از شاخصه های کمی و کیفی،اصول طراحی بر مبنای رویکرد های آینده نگر،به ارائه راهکارهای کالبدی در طراحی فضاهای آموزشی،در جهت رشد قابل قبول رفتار یادگیری دانش آموزان و ایجاد نشاط و سرزندگی محیط آموزشی و افزایش تمایل حضور دانش آموزان در این محیط پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : کودکان خلاقیت شاخصه های طراحی