نور سهروردی(مفهوم فرّه) در نگارگری ایرانی

جعفر یوسف پور1 علیرضا اسدی2

1) دانشجوی دکتری دانشگاه هنر و معماری اصفهان ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
هدف اصلی اين پژوهش، بررسی تأثير انديشه حكمای اسلامی بر مبنای نور در نگارگری دوران اسلامی ايران است. نگارگران مسلمان چونان ساير هنروران و پيشه وران دوران گذشته، پيرو آداب و آيين اسلامی بودند كه برگرفته از آموزه های عرفانی و حكمی انديشمندان مسلمان است . نظريه ها و آموزه های انديشمندان مسلمان و تبيين مباحث معرفت شناسی ايشان با تمثيل مراتب نور، تأثير زيادی بر باور و عملكرد نگارگران مسلمان داشته، چنان كه اين تأثير به خوبی در صورت آثار نگارگران اسلامی آشكار است. اين پژوهش به بررسی جايگاه نور در آثار نگارگری می پردازد كه از جهت ساختار كلی و همچنين از جهت حضور نور در آن ها مورد بررسی قرار می گيرد. حكمت نوری ايرانی- اسلامی كه مبتنی بر وحی الهی است همان است كه «سهروردی» حكيم اشراقی ايران از آن به «حکمت خالده» تعبير می كند. عصاره اين حكمت از طريق آموزه های اسلامی در جنبه های گوناگون فرهنگ ايرانی نفوذ يافته كه هنر نگارگری ايران يكی از جلوه های بارز آن به شمار می آيد.
کلمات کلیدی : حکمت سهروردی نور نگارگری