بررسی سنگ افت در مسیر تونل های شماره 1 آزادراه روبار-منجیل

بررسی سنگ افت در مسیر تونل های شماره 1 آزادراه روبار-منجیل

روح اله بصیرت1 رحیم حسنی2 نوید محمودیان3

1) کارشناس ارشد مکانیک سنگ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکت مهندسان مشاور ایران استن
2) کارشناس ارشد مکانیک سنگ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکت مهندسان مشاور ایران استن
3) مدیر بخش سازه، شرکت مهندسان مشاور ایران استن

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
پدیده افت سنگ یکی از خطرات جدی برای بزرگراه ها، مناطق مسکونی و تاسیسات در مناطق کوهستانی جهان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی و کاهش خسارات ناشی از آن بسیار مهم است. در این مقاله احتمال خسارت ناشی از پدیده سنگ افت در مسیر تونل شماره 1 آزادراه رودبار-منجیل بررسی شد. بدین منظور با انتخاب مقاطع مختلف در طول مسیر، تحلیل در نرم افزار Rocfall انجام شد. با توجه به فاصله آخرین قطعه افتاده شده در طول مسیر نسبت به ابتدای جاده آسفاته مسیر، مشاهده شد که مشکل چندانی وجود ندارد. اما در سر در خروجی¬ تونل¬های سمت چپ و راست، ایجاد یک مانع به ارتفاع 5/1-1 متری برای جلوگیری از ریختن سنگ در جاده دسترسی نیاز است.
کلمات کلیدی : سنگ افت آزادراه رودبار-منجیل شیبهای سنگی دیوار حائل نرم افزار Rocfall