نقش خدمات دولت الکترونیک در نظام فضایی شهر رشت

امیر حسین علیزاده1 تیمور آمار2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2) استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
امروزه در كلان شهرهاي ايران، شهروندان زمان زيادي را صرف فعاليت¬هاي تكراري و غيرمفيد نظير پيمودن مسافت¬هاي طولاني براي خريد كالا و دريافت خدمات، معطل شدن در ترافيك هاي سنگين انتظار در صف بانك¬ها مي¬كنند. با ورود به هزاره سوم و ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات، جوامع دچار تغييرات بنيادين و اساسي شده‌اند. ايجاد شهر الكترونيك، تاسیس دفاتر پیشخوان دولت، قدم گذاشتن در مرحله فناوري اطلاعات است. هدف این تحقیق بررسی نقش خدمات دولت الکترونیک در نظام فضایی شهررشت و شناسایی و معرفی دفاتر پیشخوان دولت در شهر رشت می¬باشد. در این پژوهش از روش توصیفی ـتحلیلی استفاده گردیده و روش گردآوری اطلاعات میدانی، کتابخانه¬ای و اسنادی است. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر نیز پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و مطالعات میدانی بوده و از نرم افزار آماری Spss برای تحلیل فرضیات و نیز Gis برای ترسیم نقشه و جانمایی دفاتر بهره گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان ساکن شهر رشت طبق آخرین سرشماری رسمی 1393 تعداد 698014 نفر می¬باشد. نتایج نشان داد با استفاده از خدمات دولت الکترونیک انتظار می¬رود که کارها سرعت گیرند و در نهایت این امر رضایتمندی شهروندان را در پی داشته باشد. از طرفی دیگر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق شهر رشت تاثیراتی چشمگیری در بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی زندگی شهروندان داشته و با توجه به جانمایی دفاتر پیشخوان دولت به تفکیک مناطق، مشخص گردید که نظام فضایی مرکز شهر رشت (منطقه 2) به جهت هسته اولیه بودن شهر و با توجه به قرارگیری بیشترین تعداد ادارات و شرکت¬ها در این محدوده تاثیرپذیرتر از سایر مناطق شهر رشت می¬باشد. در یک نتیجه¬گیری کلی می¬توان گفت در شهر رشت 82 دفتر پیشخوان دولت وجود داشته و در بین مناطق، منطقه 2 از بیشترین سهم دفاتر، 28 دفتر، معادل 34% و منطفه 5 کمترین تعداد دفاتر 2 دفتر، معادل 2% را دارا هستند.
کلمات کلیدی : دولت الکترونیک خدمات الکترونیک نظام فضایی شهر رشت