بررسي رابطه ي ميزان عزت نفس با انتخاب رشته ي تحصيلي در بين دو گروه دانشجويان روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه پيام نور اروميه در سالتحصیلی

بررسي رابطه ي ميزان عزت نفس با انتخاب رشته ي تحصيلي در بين دو گروه دانشجويان روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه پيام نور اروميه در سالتحصیلی

اسد الله خدیوی1 امیر همتی2 یو.سف حاجی نظری3

1) عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز
2) دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
3) دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی ميزان عزت نفس در بين دوگروه دانشجویان روانشناسي و علوم تربيتي در دانشگاه پیام نور صورت گرفته است. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. در این پژوهش 15 نفر(در مجموع30نفر) نفر از دانشجویان دختر و پسر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ي عزت نفس كوپر اسميت(56سؤالي)براي نظر سنجي از جامعه ي نمونه استفاده شده است می باشد. برای تکمیل و تجزیه و تحلیل نتایج این پژوهش از روشهاي آماري تحقيق در دو بخش شامل آمار توصيفي و استنباطي استفاده گردید . آمار توصيفي بيشتر در مشخص كردن داده ها و تنظيم وارائه ي آنها به صورت جدول و نمودارها قرار دارد.آمار استنباطي جهت تحليل و تفسير وتعميم حاصل از تنظيم ومحاسبات مقدماتي آماری با استفاده ازبسته نرم افزاری "spss"جهت تعيين ارتباط فرضيات استفاده شده است.روش تحقيق از نوع همبستگي بوده ،با توجه به اسمي- فاصله اي بودن متغييرها از آزمون خي دو و ضریب همبستگی پیرسون براي محاسبه استفاده گردیده است .یافته ها نشان می دهد که بين عزت نفس و رشته تحصیلی،بین عزت نفس تحصیلی و رشته تحصیلی رابطه مثبت و معنا داري وجود داشته در حالیکه بین عزت نفس و پايگاه هويت پراكندگي ،همچنین بین هویت نفس اجتماعی و انتخاب رشته تحصیلی هيچ رابطه معنا داري مشاهده نگردید.
کلمات کلیدی : عزت نفس رشته تحصیلی دانشجویان