نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار کارآفرینانه

نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار کارآفرینانه

دکتر مریم تقوایی یزدی1 قاسم صادقی2

1) گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
بشر از آغاز خلقت با ذهنی مستعد، ولی فاقد تجربه با‌ پدیده‌های‌ جـهانی‌ پیـرامونش مـواجه شد و به تدریج بذرهای استعداد درونی خویش را شکوفا کرد. امروزه مفاهیم ذهنی‌ بشر مملو از طرح‌های تـکامل‌یافته‌ای است که مدت‌ها پیش در قالب‌های خام و ابتدایی، در ذهن بسیاری از‌ افراد‌ اندیشمند و خلاق جـوانه زده و به تدریج توسط نـسل‌های مـتوالی تکاملی یافته‌اند. خلاقیت بـه عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی او مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشة انسان بطوری که‌ حائزیت‌ توانائی در ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید باشد را شامل مـی‌شود، خـلاقیت همچون عدالت، دموکراسی و آزادی برای افراد مختلف دارای معانی مختلف می‌باشد ولی یک عامل مشترک‌ در‌ تمام خلاقیت¬ها این است که خلاقیت همیشه عبارت است از پرداختن به عوامل جدیدی که عامل خلاقیت در آنها مـوجود بـوده و به عنوان مجموع میراث فرهنگی عمل می‌کنند‌ ولی‌ آنچه‌ که تازه است ترکیب این‌ عوامل‌ در‌ الگویی جدی است. تلاشهای خلاقیت وسیله‌ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت ذهـنی و فـکری است و نوآوری بیشتر جنبة‌ عملی‌ دارد.‌ در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است و نوآوری‌ می‌تواند در خط‌مشی‌ها، فرآیندها، فنون نیز مانند فعالیت‌ها و رفتارهای افراد رخ می‌دهد. نوآوری مهارتی است که با بسیاری‌ هـمکاری های‌ دیـگر‌ هـمراه است. آنچه حائز اهمیت است نقش خلاقیت در ایجاد فرصت های شغلی با رویکرد کارآفرینی می باشد. آنچه برای یک کارآفرین در به ثمر رسیدن اهدافش در ارائه و ایجاد یک کسب و کار ایده آل موثر است داشتن روحیه خلاق همراه با نوآوری و نگاهی نو به پیرامون خود می باشد. در این گذر، به بررسی نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار با رویکرد کارآفرینانه می پردازیم.
کلمات کلیدی : خلاقیت نوآوری کسب و کار کارآفرینی.