کارآفرینی فرهنگی - نوآوری،کارآفرینی و توسعه اقتصادی

الهام صابری فر1

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
كارآفريني فرهنگي به معناي فرآيند توليد كالاها و خدمات فرهنگي با استفاده از عوامل مختلف توليد وخدمات است و مي تواند به گونه اي ويژه، ايده هاي فرهنگي را به سرانجام برساند. بر اساس رویکرد قیاسی ، تعریف کارآفرینی فرهنگی عبارت است از ارزش آفرینی فرهنگی و کارآفرین فرهنگی کسی است که بتواند ارزشی را در فرهنگ جامعه خلق نماید ، چه ارزش مادی و چه ارزش معنوی. به دليل اهميت موسسه هاي فرهنگي- هنري كشور ما كه از دير باز مهد فرهنگ و ادب بوده است و سر پا نگه داشتن اين گونه موسسه ها، نياز به كارآفرينان فرهنگي و كارآفرين نمودن اين گونه موسسه ها احساس مي شود. براي تحقق اهداف از پيش تعيين شده هم نياز به برنامه ريزي دقيق و تبيين استراتژي است كه همواره به دنبال اجراي هر استراتژي، ارزيابي آن مطرح است. در کنار واژه‌ی مرکب کارآفرینی فرهنگی ، می‌توان از کارآفرینی بومی یاد کرد . چنین می‌نماید که آنچه کارآفرینی فرهنگی را موفق می‌سازد ، کارآفرینی بومی است . هرگونه تعریف از کارآفرینی بومی ، نیازمند آمیختگی شناخت پویایی محیطی و آگاهی از شرایط اجتماعی و اقتصادی است . کارآفرینی بومی بر ایجاد ، اداره و گسترش فعالیت‌های تازه کارآفرینانه و مخاطره‌آمیز برای بهره‌گیری افراد بومی دلالت دارد. پشتیبانی از ایده‌ی کارآفرینی بومی به نگه داشت هویت و پاسداشت میراث فرهنگی می‌انجامد.
کلمات کلیدی : کارآفرینی کارآفرینی فرهنگی کارآفرینی بومی ارزش آفرینی