بررسی آثار تجارت الکترونیک

سولماز کاظمی1

1) دانشجوی کاردانی حسابداری,دانشگاه فنی و حرفه ای دختران تبریز- الزهرا (س),ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
امروزه تجارت الکترونیکی نقش عمده ای در اقتصاد جهان ایفا می کند. مادامی که فناوری اطلاعات توسعه می یابد، راه های جدید طراحی مجدد فراگرد تجاری بروز می کند. امروزه سازمان ها، غالبا فناوری اینترنت را با فراگردهای طراحی مجدد ترکیب می کنند به طریقی که به مزیت رقابتی آنها افزوده شود. اکثر مدل های تجاری جدید وموفق می توانند با فناوری اینترنت در همه ی فعالیتهای زنجیره ارزش شرکت ترکیب شوند [١].ابتکارات تجارت الکترونیک، فرصت های استراتژیکی را برای فراتر رفتن از عملیات معمول فراهم می کند. در کل می توان تجارت الکترونیک را فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری واینترنت نامید. شركت هاي فعال در كشورهاي مختلف به محض اشباع بازارهاي داخلي يا براساس جذابيت بازارهاي خارجي اقدام به صدور محصولات خود به بازارهاي مختلف در ساير كشورها مي كنند. از بين شيوه هاي مختلف ورود به بازارهاي خارجي، صادرات به عنوان روشي ساده و درعين حال اساسي و مهم از سوي شركت ها و كشورها مورد استفاده قرار مي گيرد و آنها در راستاي كسب درآمد و منابع مالي كافي و بخاطر ساير مزاياي ناشي از ان همواره سعي بر توسعه صادرات دارند. بطوريكه در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، مانند ايران جهت صادرات به عنوان استراتژي بازرگاني كشور اتخاذ مي شود. در عصر جديد كه شاهد پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي در تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات قرار داريم شركت ها و كشورها براي كسب موفقيت در ميدان رقابت و افزايش صادرات خود ناگزير از مجهز شدن به ابزارهاي تكنولوژيك (مانند اينترنت) وروي آوردن به تجارت الكترونيك مي باشند. در زمينه تجارت الكترونيكي مدلهاي مختلفي توسعه يافته است كه يكي از مهمترين دسته از اين مدلها، مدلهاي پياده سازي (بلوغ) تجارت الكترونيكي است. مدلهاي پياده سازي نحوه ايجاد و پياده سازي تجارت الكترونيكي را در قالب مراحل مختلف تكاملي بيان مي كنند. مراحل مدل بلوغ تجارت الكترونيكي سازمان صادركننده متناسب با سطح الكترونيكي فعاليت هاي سازمان (بخصوص فعاليت هاي صادرات) مي باشد. يعني در مراحل ابتدايي اين مدل بلوغ الكترونيكي فعاليت هاي صادراتي سازمان كم بوده و در مراحل تكاملي تر بلوغ الكترونيكي فعاليت ها افزايش مي يابد. مراحل شش گانه مدل بلوغ تجارت الكترونيكي شامل : بسته، دسترسي، حضور اوليه، تحقق يافته، نهادي شده، و بهينه سازي مي باشند. انتظار مي رود بواسطه اين مدل، صادر كنندگان كشور بتوانند بلوغ الكترونيكي خود را شناسايي كرده و در جهت بهبود آن به منظور توسعه صادرات بكوشند.[٢] دراین مقاله، ضمن مرور مراحل تکاملی تجارت الکترونیکی، مزایای آن برای مشتریان، به عوامل عمده موفقیت تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت. واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، صادرات، استراتژی بازرگانی، ارتباطات، تکنولوژی اطلاعات
کلمات کلیدی : تجارت الکترونیک صادرات استراتژی بازرگانی ارتباطات تکنولوژی اطلاعات