نقش عوامل بهبود محیط کسب و کار بر رشد اقتصادی ایران

نقش عوامل بهبود محیط کسب و کار بر رشد اقتصادی ایران

رعنا ایرانپور1 محمد فاضلی2

1) کارشناس ارشد علوم اقتصادی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران
2) کارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه ارومیه،دانشکده اقتصاد و مدیریت،ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
اقتصاد ایران با مشکلات گوناگونی همچون فقر، بیکاری و تورم مواجه است. این مشکلات به میزان زیادی ریشه در نامناسب بودن محیط کسب و کار دارند. در واقع، نامساعد بودن محیط کسب و کار در کشور به پایین بودن سطح فعالیتهای اقتصادی و کمبو د میل به سرمایه گذاری از طرف فعالان اقتصادی دامن زده است. بنابراین، راهبرد بهبود محیط کسب و کار برای شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور و توانمند سازی مردم در برابر فقر و بیکاری اهمیت اساسی دارد. بهبود محیط کسب و کار به معنای بهبود و رونق فضای تولیدی و در نتیجه سنگ بنا و محرک رشد اقتصادی است، به گونه ای که اصلاح و بهبود محیط کسب و کار زمینه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد، ارتقاء سطح اشتغال و تولید را فراهم می سازد. در این تحقیق برخی از عوامل محیط کسب و کار را که ممکن است بر رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد ، مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج بررسی از این قرار است که نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت و روند تجارت برون مرزی و نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی تاثیر مثبت و معنا دار و افزایش نرخ تورم و زمان تاثیر منفی و معنا دار بر رشد اقتصادی کشور دارد. برای تجزیه و تحلیل داده های مطالعه، آمار کشور ایران طی دوره زمانی 1974-2014 انتخاب شده است.جمع آوری داده ها به روش میدانی و کتابخانه ای می باشد که با استفاده از مدل معادلات ساختاری به آزمون مدل پرداخته ایم.
کلمات کلیدی : محیط کسب و کار رشد اقتصادی سرمایه گذاری