خلق ارزش در کارآفرینی از منظر اسلام

محمد باقر بابایی طلا تپه1 عاطفه ذوالفقاری2

1) استادیار دانشگاه امام حسین(ع)
2) دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین و کارشناس پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
این مقاله به تبیین خلق ارزش در کارآفرینی از منظر اسلام می¬پردازد. کارافرین خالق یک ارزش است و کارآفرینی خلق و ایجاد بینشی ارزشمند از هیچ است و شامل خلق و توزیع ارزش و منابع بین افراد، گروه ها، سازمان¬ها و جامعه می¬باشد. در اسلام اهداف کارآفرینی زیر چتر هدف اطاعت از فرمان خدا و رضایت او معنا دار می¬شوند. اين مقاله يك مطالعه كيفي است كه با مطالعه اسناد، بانك‌هاي اطلاعاتي و مقالات کارآفرینی و خلق ارزش و مراجعه به قرآن، تفسیر آن و احادیث ائمه اطهار و کتب اسلامی، شكل گرفته است و بر اساس تحلیل محتوا انسجام يافته‌است. کارافرین اهل برنامه و عمل است و با انگیزه قوی جهت تحقق اهدافش با ذهنی خلاق کار می¬کند و سرچشمه همه کردار و اعتقاداتش ارزش های فردی و ارزش های جامعه اش است. کارآفرین به دنبال خلق ارزش هاست اما در اسلام یک کارآفرین باید به دنبال خلق ارزش های اسلامی باشد. یکی از جلوه های مهم خداپسندانه کارآفرینی آن است که فرد بتواند خدمت یا ارزشی را به دیگران عرضه کند. اهداف کارآفرینی در اسلام شامل تامین معاش خانواده، توسعه و گشایش در زندگی خود و دیگران، ترقی جامعه، انجام امور خیریه و دستگیری از نیازمندان، افزایش ثروت جهت استفاده مشروع از آن و فراهم ساختن فرصت هاست. در اسلام خروجی کسب و کار باید در جهت به دست آوردن رضایت خدا ، برپایی زیبایی و اخلاق نیکو و تقویت آبادانی زمین، برپایی یاد خدا، برپایی عدالت و در نهایت رسیدن به کمال باشد تا عاملی در خلق ارزش در اسلام مطرح شود. در اسلام هر فعالیت کارآفرینانه باید این ویژگی ها را به همراه داشته باشد و بعد از آن سودآوری و ارزش آفرینی اقتصادی مطرح می¬شود. اسلام قید زدن به تفکر سودآوری مطلق است زیرا هدف غایی خلقت برپایی یاد خداست. اسلام دین خلق ارزش هاست.
کلمات کلیدی : خلق ارزش کارآفرینی اسلام