بررسی وضعیت عوامل انسانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

بررسی وضعیت عوامل انسانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

داود اکبری1 بهنام طالبی2

1) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم وبهره وری، دانشگاه
2) عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز ، استان آزبایجان شرقی،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل انسانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش و سپس بررسی وضعیت این عوامل در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی است. در این راستا 6 عامل فرعی مربوط به عوامل انسانی شناسایی شده است. سپس به بررسی وضعیت این عوامل در سازمان اموزش و پرورش پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی با حداقل تحصیلات کارشناسی که تعداد 179 نفر به روش طبقه تصادفی انتخاب شده است. برای بررسی وضعیت عوامل انسانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان اموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است. بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه های مربوطه، برای تحلیل یافته ها از آماره T برای سنجش وضعیت عوامل انسانی و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی و تعیین سهم هریک از این عوامل استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل، وضعیت عوامل انسانی با میانگین 25/3 در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. همچنین با توجه با آزمون فریدمن، از نظر کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در بین مؤلفه های شش گانه عوامل انسانی وضعیت مؤلفه «فرهنگ فردی کارکنان» در بیشترین و «نگرش کارکنان» در کمترین میزان قرار دارد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش پیاده سازی سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی عوامل انسانی