بررسی وضعیت عوامل سازمانی و تکنولوژیکی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

بررسی وضعیت عوامل سازمانی و تکنولوژیکی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

داود اکبری1 بهنام طالبی2

1) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم وبهره وری، دانشگاه
2) عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز ، استان آزبایجان شرقی،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی و تکنولوژیکی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش و سپس بررسی وضعیت این عوامل در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی است. در این راستا 9 عامل فرعی مربوط به این عوامل شناسایی شده است. سپس به بررسی وضعیت این عوامل در سازمان اموزش و پرورش پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی با حداقل تحصیلات کارشناسی که تعداد 179 نفر به روش طبقه تصادفی انتخاب شده است. برای بررسی وضعیت عوامل سازمانی و تکنولوژیکی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان اموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است. بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه های مربوطه، برای تحلیل یافته ها از آماره T برای سنجش وضعیت عوامل سازمانی و تکنولوژیکی و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی و تعیین سهم هریک از این عوامل استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل، وضعیت عوامل سازمانی و تکنولوژیکی به ترتیب با میانگین های 24/3 ،15/3، در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند. همچنین با توجه به آزمون فریدمن، از نظر کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در بین مؤلفه های شش گانه عوامل سازمانی وضعیت مؤلفه «فرآیندها و فعالیت ها» در بیشترین و «زیرساخت سازمانی» در کمترین میزان قرار دارد. در بین مؤلفه های سه گانه عوامل تکنولوژیکی وضعیت مؤلفه «کیفیت سیستم مدیریت دانش» در بیشترین و «ابزارهای تکنولوژیکی» در کمترین میزان قرار دارد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی عوامل سازمانی عوامل تکنولوژیکی