بررسی رابطهی بین رهبری معنوی و رضایت شغلی در میان دبیران زن آموزش و پرورش (مطالعه موردی: شهرستان زاهدان)
بررسی رابطهی بین رهبری معنوی و رضایت شغلی در میان دبیران زن آموزش و پرورش (مطالعه موردی: شهرستان زاهدان)
احمد خواجهاحمدی1 صالح شفیع پور2
1) دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، دانشكده فني و مهندسي، گروه صنايع، زاهدان، ايران،
2) دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، دانشكده فني و مهندسي، گروه صنايع، زاهدان، ايران،
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی ویژگی¬های رهبری معنوی مدیران و رابطه¬ی آن با رضایت شغلی در میان دبیران زن مقطع متوسطهی استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 100 نفر از دبیران زن به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای از مدارس انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬های پژوهش از پرسشنامهی استاندارد ویژگی¬های رهبری معنوی و پرسشنامهی محقق ساختهی رضایت شغلی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه¬ها از متخصصان مدیریت بهره گرفته شده و برای سنجش میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای پرسشنامهی ویژگیهای رهبری معنوی این ضریب 929/0 و برای پرسشنامهی رضایت شغلی 745/0 بدست آمد. داده¬های تحقیق پس از جمعآوری بر اساس فرضیه¬های پژوهش و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای این مطلب است که بین ویژگی¬های رهبری معنوی با کل مؤلفه¬های رضایت شغلی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ویژگیهای عشق به نوع دوستی، تعهد سازمانی، بازخورد عملکرد و چشم انداز سازمانی میتوانند به طور مثبت و معنادار مؤلفه¬های رضایت شغلی را پیش بینی نمایند.
کلمات کلیدی :
معنویت
رهبری معنوی
رضایت شغلی
سازمان آموزش و پرورش