رویکردی جامع به ساختار بخش های خدماتی در ایران (گامی به سوی استانداردسازی خدمات)

رویکردی جامع به ساختار بخش های خدماتی در ایران (گامی به سوی استانداردسازی خدمات)

انوشه رحمانی1 شکوفه شیخ حسینی2 هادی بالوئی جام خانه3

1) عضو هیات علمی پژوهشکده سیستم های مدیریت کیفیت و بازرسی، پژوهشگاه استاندارد، تهران، ایران-
2) عضو پژوهشکده سیستم های مدیریت کیفیت و بازرسی، پژوهشگاه استاندارد، تهران، ایران-
3) عضو پژوهشکده سیستم های مدیریت کیفیت و بازرسی، پژوهشگاه استاندارد، تهران، ایران-

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
با توجه به گسترش حجم بخش خدمات در اقتصاد و ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين بخش‌هاي توليدي و خدماتي، توجه به بخش خدمات در ايران به عنوان يك بخش مولد بيش از پيش لازم و ضروري است. بخش خدمات به‌دليل ويژگي‌هاي از قبيل اشتغال زايي، زود بازده بودن و امكان ايجاد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط، توجه بسياري از كشورهاي در حال توسعه را به خود جلب كرده است. در اين تحقيق ضمن بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه خدمات، طبقه بندی خدمات در سازمان بین المللی استاندارد(ISO)، سازمان تجارت جهانی(WTO) و اتحادیه اروپا و همچنین طبقه بندی خدمات در امریکا نیز مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نظرات ذی‌نفعان، خبرگان مربوط و وزارتخانه‌ها، سازمانها و نهادهای ذیربط، عناوین خدمات برای ایران شناسایی و تعریف شد.
کلمات کلیدی : خدمات شناسایی خدمات طبقه بندی خدمات استانداردسازی خدمات