واکاوی رابطه ی بین هویت سازمانی و سکوت سازمانی ( مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی )

واکاوی رابطه ی بین هویت سازمانی و سکوت سازمانی ( مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی )

رضا کارزار جدی وند1 مرتضی ایراندوست2

1) رئیس گروه تشکیلات و طبقه بندی مشاغل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی
2) کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
سکوت سازمانی و هویت سازمانی دو مفهوم چالش برانگیز براي سازمان¬ها محسوب می شود و هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ي بین هویت سازمانی و سکوت سازمانی در بین کارکنان شرکت آب و فاصلاب آذربایجان‌شرقی می باشد. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی بوده و نظر به اینکه رابطه ی بین متغیرها براساس هدف تحقیق تحلیل می شود، از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری مورد نظر کارکنان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانه ای استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه می باشد که برای سنجش هویت سازمانی از پرسشنامه ی چني(1983) بهره گیری شده است که مشتمل بر 18 سؤال بوده و سه بُعد عضویت یا احساس همبستگی، وفاداری یا حمایت از سازمان و شباهت یا ادراک مشخصه های مشترک را مورد سنجش قرار می دهد. همچنین، براي سنجش سکوت سازمانی براساس پرسشنامه استخراج شده از چارچوب نظري ونداین در خصوص انواع سکوت، استفاده شده که شامل 15 سوال می باشد. براي پاسخ به سوالات، از طیف لیکرت استفاده شده است. ازآنجا که پرسشنامه ها استاندارد هستند، لذا پایایی و روایی آنها قبلا تایید شده است. برای تجزیه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss.25 بهره گیری شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه‌ها ازآلفای کرونباخ استفاده گردید، زیرا آلفای کرونباخ معمولاً شاخص مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است. در این پژوهش از 100 پرسشنامه که به طور تصادفی بین کارکنان توزیع گردید، استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین هویت سازمانی و سکوت سازمانی وجود دارد. از آنجا که ضریب همبستگی منفی است، نشانگر معکوس بودن این رابطه است. به عبارتی دیگر، با افزایش (کاهش) هویت سازمانی، سکوت سازمانی کاهش (افزایش) پیدا می کند.
کلمات کلیدی : هویت سازمانی سکوت سازمانی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی