The Impact of Literature on the Improvement of Listening Abilities of Iranian Major Students Learning English As a foreign Language

The Impact of Literature on the Improvement of Listening Abilities of Iranian Major Students Learning English As a foreign Language

Lida Torki1

1) Faculty Member of the university

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
Abstract :
تاثیرادبیات انگلیسی یعنی داستان کوتاه و نمایشنامه بر مهارت های شنیداری دانشجویان ایرانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی یاد می گیرند می باشد.مدت های مدیدی است که معلمین زبان بر این سعی بوده اند که دانشجویان را نسبت به فعالییت های کلاسی بر انگیخته و به آنها آنها در بالا بردن مهارت های انگلیسی شان کمک کنند. معلمین همیشه پویای روش تدریس نوینی برای نیل به این هدف بوده اند و تمایل آتها همیشه در این جهت بوده است که مطالب به دقت گلچین شده ای را برگزینند تا دانشجویان خود را هر چه بیشتر در نیل به این هدف ترغیب نمایند. بر اساس این پویایی 74 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شده اند. گروه تجربی (2) سه ماه تعلیم دیدند که در طی این مدت چندین داستان کوتاه و نمایشنامه جالب به آنها ارایه شد. گروه کنترل(1) در همان مدت زمان مطالب معمولی دانشگاهی را فرا گرفتند. در خاتمه از هر دو گروه آزمایش ورزیدگی بعمل آمد. با بررسی داده های موجود مشخص شد که تفاوت های عمده ای بین یادگیری این دو گروه وجود دارد:نتایج امتحان بعمل آمده نشان داد که تعداد دانشجهدف از این تحقیق بررسی تاثیر ادبیات انگلیسی یعنی داستان کوتاه و نمایشنامه بر مهارت های شنیداری دانشجویان ایرانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی یاد می گیرند.مدت های مدیدی است که معلمین زبان بر این سعی بوده اند که دانشجویان را نسبت به فعالییت های کلاسی بر انگیخته و به آنها آنها در بالا بردن مهارت های انگلیسی شان کمک کنند. معلمین همیشه پویای روش تدریس نوینی برای نیل به این هدف بوده اند و تمایل آتها همیشه در این جهت بوده است که مطالب به دقت گلچین شده ای را برگزینند تا دانشجویان خود را هر چه بیشتر در نیل به این هدف ترغیب نمایند. بر اساس این پویایی 74 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شده اند. گروه تجربی (2) سه ماه تعلیم دیدند که در طی این مدت چندین داستان کوتاه و نمایشنامه جالب به آنها ارایه شد. گروه کنترل(1) در همان مدت زمان مطالب معمولی دانشگاهی را فرا گرفتند. در خاتمه از هر دو گروه آزمایش ورزیدگی بعمل آمد. با بررسی داده های موجود مشخص شد که تفاوت های عمده ای بین یادگیری این دو گروه وجود دارد:نتایج امتحان بعمل آمده نشان داد که تعداد دانشجویان متوسط در گروه تجربی (2) یازده نفر بوده در حالیکه این رقم در گروه کنترل (1) ده نفر بود. تعداد دانشجویان در سطح عالی در گروه تجربی (2) نه نفر برآورد شد در حالیکه این رقم در گروه کنترل به سه می رسید. تعداد دانشجویان ضعیف در گروه تجربی هفده نفر برآورد شد، در حالیکه این رقم در گروه کنترل به 24 نفر می رسید. تحقیق مذکور بیانگر این مطلب است که گروهی که داستان کوتاه و نمایشنامه فرا گرفتند مهارت های شنیداری انگلیسی شان پیشرفت شایان توجهی کرده بود.ویان متوسط در گروه تجربی (2) یازده نفر بوده در حالیکه این رقم در گروه کنترل (1) ده نفر بود. تعداد دانشجویان در سطح عالی در گروه تجربی (2) نه نفر برآورد شد در حالیکه این رقم در گروه کنترل به سه می رسید. تعداد دانشجویان ضعیف در گروه تجربی هفده نفر برآورد شد، در حالیکه این رقم در گروه کنترل به 24 نفر می رسید. تحقیق مذکور بیانگر این مطلب است که گروهی که داستان کوتاه و نمایشنامه فرا گرفتند مهارت های شنیداری انگلیسی شان پیشرفت شایان توجهی کرده بود.
Keywords : ادبیات مهارت های شنیداری زبان خارجی