طراحی مدل بومی سلسله مراتبی شاخص های بهبود نگرش مشتریان به محصوالت سبز در ایران

طراحی مدل بومی سلسله مراتبی شاخص های بهبود نگرش مشتریان به محصوالت سبز در ایران

شیلا معینی رستگار1

1) دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی سمنان

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
در طول چرخه عمر محصول و پس از مصرف باید کمترین صدمه به محیط زیست وارد شود. این روزها چنین به نظر میرسد که هر محصولی علت اجتماعی خاصی دارد. یکی از حیطههای بازرگانی که در مسائل محیطی بحث زیادی را در مطبوعات به خود اختصاص داده محصوالت سبز است. به نظر میرسد تمامی مصرف کنندگان چه فردی و چه صنعتی در مورد محیط زیست آگاهتر و عالقمندتر شدهاند. بنابراین این پژوهش آمیخته )کیفی-کمی( باهدف طراحی مدل بومی سلسله مراتبی شاخص های بهبود نگرش مشتریان به محصوالت سبز در ایران انجامگرفته است. در بخش کیفی 28 متغیر مدل پژوهش تعیین شد. این بخش با استفاده از مصاحبه با 19 خبره انجام گرفت. در بخش کمی پژوهش نیز تعیین ارتباط بین متغیرها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM (انجام شد. هویت متغیرهای شناساییشده از جنبه قدرت نفوذ آنها با استفاده از تحلیل میک – مک موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش مدلی پنج سطحی بود که تاثیرگذارترین متغیرها در سطح پنجم بودند. تحلیل میک مک در این پژوهش نیز نشان داد که از نظر هویت متغیرها پوشش رسانه ای متغیر مستقل و بقیه متغیرها از نوع رابط هستند
کلمات کلیدی : گرش مشتری محصوالت سبز.