ساخت و رواسازی مقیاس سنجش شکاف اجتماعی، آسیب اجتماعی

ساخت و رواسازی مقیاس سنجش شکاف اجتماعی، آسیب اجتماعی

جعفر ولی پور1

1) دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بابل

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
زمینه: روایی سازی و اعتبار سنجی در علوم اجتماعی علی الخصوص شکاف اجتماعی از مسائل بسیار مهم در حوزه ی آزمون سازی محسوب می شود. آسیب‌های اجتماعی در فرم و شکل های گوناگون،جامعه را دچار چالش های جدی کرده است. رشد بحران‌هایی که در پیوند مستقیم با ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار دارد، حیات اجتماعی جامعه را به شیوه ای نامطلوب نمایان کرده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس رویکرد شکاف اجتماعی و به روش کیفی به انجام رسیده است. یکی از این آسیب‌ها، شکاف‌های اجتماعی است که با ابعاد مختلف ، در لایه های نهانی زندگی اجتماعی گسترش یافته است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه های غرب استان مازندران بود که از بین آنها 317 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته رویکرد سیستمی روی آنها اجرا شد. یافته ها: پس از گردآوری داده ها، ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، ۹۸۱/. محاسبه شد. تحلیل عاملی سؤالات رویکرد سیستمی بیانگر آن بود که بیش از 328 / 61 درصد واریانس مورد نظر توسط عامل های این پرسشنامه تبیین می شود. پس از یک بار چرخش عوامل از نوع واریماکس، همبستگی میان هر سؤال با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن چهار عامل (اقتصادی؛ سیاسی؛ فرهنگی، اجتماعی )به عنوان مؤلفه های رویکرد سیستمی در بررسی عوامل موثر بر شکاف اجتماعی، استخراج و نام گذاری گردید. بحث و نتیجه گیری: با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، می توان از این پرسشنامه برای سنجش میزان رویکرد سیستمی اساتید و دانشجویان دانشگاه ها استفاده کرد و زمینه تبیین و چرایی شکاف اجتماعی را فراهم آورد و به طور کلی، روند توسعه ای شکاف اجتماعی را کنترل یا متوقف کرد.
کلمات کلیدی : آسیب اجتماعی ارزش های اجتماعی اعتبار سنجی شکاف اجتماعی