بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه، معلمان شهر خورموج)

بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه، معلمان شهر خورموج)

اکبر حیدری1 زینب حیدری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، ایران
2) دبیر جامعه شناسی، دانشگاه فرهنگیان بوشهر، ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور سنجش بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی دبیران آموزش و پرورش شهر خورموج در سال ۰١-١٤۰٢ انجام شده است. جامعه آماری پژوهش٣٢۰ نفر شامل کلیه دبیران و معلمان آموزش و پرورش شهر خورموج می باشد. حجم نمونه برآمده از جدول کرجسی – مورگان، برابر با ١٧٥نفر است. روش تحقيـق از نـوع پيمايـشي و ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه است. ابزار سـنجش ، تعهـد سازماني معلمان (سلیپ، ٢۰۰٢)، بوده است كه به سنجش چهار عامل تعهد به مدرسـه (٩ گویه)، تعهد به كارها و فعاليت هاي آموزشي (٧ گویه)، تعهـد بـه شـغل معلمـي (٦ گويه) و تعهد به گروه كاري معلمان (٦ گویه) (در مجموع٢٨ گویه براسـاس طيـف پنج نمره اي ليكرت) مي پردازد. تحليــل دوبــه دوي متغيرهــاي هفت گانــه تحقيــق بــه طــور جداگانــه بــا تعهد سازماني نشان دهنده اين است كه سن و سال هاي شـغلي تـدريس بـا تعهد سازمانی ارتباط معناداري ندارد و تفاوت معناداري در سطوح مختلف تحصيلات درخـصوص تعهد سازماني معلمان مشاهده نمي شود؛ اما تفاوت معناداري در بين مقـاطع تحـصيلي درخصوص تعهد سازماني معلمان مشاهده شده است. علاوه برآن تفاوت معناداري در تعهد سازماني معلمان به نفع معلمان مرد وجود دارد. هم چنـين روابـط معنـاداري بـين حمايت سازماني (r=0/34) و رضايت شغلي با تعهدسازماني (r=0/36) وجود دارد.
کلمات کلیدی : تعهد سازمانی رضایت شغلی عدالت سازمانی مشارکت سازمانی سرمایه اجتماعی معلمان