ظرفیت نمایش خلاق در بازتولید فرهنگ ملی

مریم سلیمی1 مهرداد صادقی2

1) نویسنده مسئول
2) نویسنده همکار

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
چکیده این مقاله به بررسی رویکردهای موجود در بازتولید فرهنگ در نظام آموزشی اختصاص دارد. در حال حاضر، مشکلات بازتولید فرهنگ در نظام آموزشی به دلیل سرعت فزاینده تغییرات در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکسان سازی فرهنگ ها و سبک زندگی مدرن منجر به تهدید از بین رفتن ارزش های سنتی همراه با کسب ارزش های جدید می شود. در چنین شرایطی، یکی از ضامن های اصلی حفظ سنت ها ،یعنی بازتولید ارزش های فرهنگی سنتی، نظام آموزشی است. هدف پژوهش شناسایی ظرفیت های نمایش خلاق دربازتولید فرهنگ توسط رویکرد خلاق نظام آموزشی با تاکید بر شاخص فرآیند خلاق و محیط خلاق است. موضوع تحقیق ویژگی های بازتولید فرهنگی در نظام آموزشی با استفاده از ظرفیت های نمایش خلاق است. از این رو شناسایی تضاد بین واقعیت های موجود و رویکرد های فضای آموزشی خلاق علاوه بر ارائه ی یک راهکار کاربردی در جهت بهینه سازی فرایند بازتولید فرهنگ؛ به ما امکان می دهد فرآیند تغییر فرهنگ را در طول زمان تجزیه و تحلیل کنیم. روش های علمی عمومی )تحلیل نظری، سیستم سازی، تعمیم، تجزیه و تحلیل منابع در مورد موضوع( امکان شناسایی رویکردهای روش شناختی برای مطالعه ی بازتولید فرهنگ ملی و ارائه ی موضع در مورد نیاز به ظرفیت های نمایش خلاق در نظام آموزشی را فراهم می کند. با تحلیل رویکردهای روش شناختی موجود در مطالعه، بازتولید فرهنگ در نظام آموزشی و بررسی معضل از بین رفتن ارزش های فرهنگی سنتی، در بهره مندی از ظرفیت آموزشی نمایش خلاق جستجو می شود .از میان ابعاد قابل شناسایی ظرفیت های نماش خلاق، این بررسی محدود می شود به تاکید بر دو عنصر کلیدی فرآیند خلاق و محیط خلاق .نگارنده با تحلیل رویکردهای موجود در مطالعه ی بازتولید فرهنگ در نظام آموزشی و بررسی معضل از بین رفتن ارزش های فرهنگی سنتی، توسعه ی استفاده از ظرفیت های نمایش خلاق به عنوان رویکردی جدید مبتنی بر بازتولید ارزش های فرهنگی در نظام آموزشی را پیشنهاد می کند.
کلمات کلیدی : کلیدواژگان: نمایش خلاق بازتولید فرهنگ ملی فرآیند خلاق محیط خلاق