بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر توسعه صادرات مطالعه موردی : صادرات شرکت سیمان غرب آسیا به افغانستان

بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر توسعه صادرات مطالعه موردی : صادرات شرکت سیمان غرب آسیا به افغانستان

حسن دانایی1 محمودبذرافشان2

1) دکتری مدیریت بازگانی دانشگاه آزاد واحد تربت جام
2) کارشناسی ارشد مدیریت بازگانی دانشگاه آزاد واحد تربت جام

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
امروزه صادرات براي كشورهاي رو به توسعه، نه تنها يك نياز، بلكه راز توسعه است در مطالعه حاضر به بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی(محصول ، قیمت ، ترفیع و توزیع) بر توسعه صادرات شرکت سیمان غرب به افغانستان پرداخته شد. این تحقیق برحسب هدف کاربردی وبراساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی ازنوع پیمایشی است . جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان ، کارشناسان و مدیران کارخانه سیمان غرب آسیا که تعداد آنها 170 نفر می باشد . تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 118 نفر و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است . جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای ومیدانی استفاده شده است ، ابزاراندازه گیری دراین مطالعه ، پرسشنامه محقق ساخته باطیف پنج گزینه ای لیکرت است که شامل 20 سوال می باشد. جهت تعیین پایایی ازآلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای پرسش نامه محقق ساخته 79/0 بدست آمده است. داده های با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای وآزمون فریدمن ونرم اقزار spssموردتجزیه تحلیل قرارگرفته است ویافته هانشان داد که از میان عناصر آمیخته بازاریابی به ترتیب محصول با میانگین رتبه ای 77/2، قیمت بامیانگین رتبه ای 49/2 و ترفیع بامیانگین رتبه ای 46/2 یشترین و توزیع بامیانگین رتبه ای 28/2 کمترین تاثیررا بر توسعه صادرات شرکت سیمان غرب به افغانستان دارد .
کلمات کلیدی : آمیخته بازاریابی توسعه صادرات سیمان