پیش بینی پرخاشگری براساس خودتعیین گری و ویژگی های شخصیتی در معلمین زن

پیش بینی پرخاشگری براساس خودتعیین گری و ویژگی های شخصیتی در معلمین زن

مجید زال1 لیلی جمال زاده مقدم2

1) کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه پیام نور واحد سمنان ،خراسان رضوی،
2) کارشناس دبیری علوم تجربی دانشگاه آزاد واحد مشهد،خراسان

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر ، پژوهشي توصيفي همبستگي است كه در صدد پيش بيني پرخاشگري براساس خودتعيين گري و ويژگي هاي شخصيتي در معلمين زن از بين جامعه هدف 240 نفر با بيش برآورد انتخاب شدند كه 236نفر پرسشنامه هاي پرخاشگري باس و پري، خودتعيين گري دسي وريان و پرسشنامهNEO_FFI را انجام دادند ، اين پژوهش داراي دو فرضيه اصلي است كه به منظور آزمون فرضيه هاي پژوهش از روش تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شد كه بعد از آزمون پيش فرض هاي استفاده از مدل رگرسيون ، نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد كه ويژگي هاي شخصيتي 1/83 درصد و خودتعيين گري 3/76 درصد واريانس پرخاشگري را تبيين مي كنند. تحقيقات انجام شده نشان داد كه مولفه هاي روان رنجوري و برونگرايي به طور معني داري قادر به پيش بيني پرخاشگري بودند به طوري كه روان رنجوري نقش مثبت و برون گرايي نقش منفي در پيش بيني داشتند همچنين مولفه هاي خودمختاري ، شايستگي و ارتباط به طور معناداري قادر به پيش بيني پرخاشگري با نقش منفي بودند به اين معنا كه با افزايش اين سه مولفه پرخاشگري كاهش پيدا مي كند.
کلمات کلیدی : پرخاشگری خودتعیین گری ویژگی های شخصیتی