تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار کاری نوآورانه کارکنان با تاکید بر نقش میانجی تسهیم دانش

تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار کاری نوآورانه کارکنان با تاکید بر نقش میانجی تسهیم دانش

میلاد خدابخشی پور1 رضا فدائی کیوانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی،موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی رشت
2) عضو هیئت علمی و رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار کاری نوآورانه کارکنان با تاکید بر نقش میانجی تسهیم دانش هست. چالش‌های کنونی سازمان‌ها باشیوه‌های دیروزی قابل حل نیست چرا که شرایط محیطی به اندازه ای پیچیده و پویا و بی ثبات شده است که سازمان‌ها دیگر قادر نیستند بدون بهره مندی از نوآوری، فعالیت درازمدت خود را ضمانت بخشند از این رو سازمان‌ها ملزم هستند که شرایطی را فراهم آورند تا بتوانند به صورت فردی یا گروهی فعالیت‌ها و اقدامات نوآورانه خودشان را درجهت توانمند کردن سازمان به مرحله اجرا در بیاورند. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر شیوه اجرا کمی و از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق را 370 نفر از کارکنان بنادر استان گیلان تشکیل می‌دهند که طبق فرمول کوکران تعداد 190 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار پرسش نامه بهره گرفته شد. اطلاعات گردآوری شده توسط پرسشنامه ها به وسیله نرم افزار spss23 و smart pls3 با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رهبری تحول‌آفرین بر رفتار کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما رهبری تحول‌آفرین بر تسهیم دانش تأثیر معناداری ندارد و همچنین رهبری تحول‌آفرین بر رفتار کاری نوآورانه با میانجی‌گری تسهیم دانش تأثیر معناداری ندارد.
کلمات کلیدی : رهبری تحول آفرین رفتار کاری نوآورانه تسهیم دانش