چگونه توانستم با راهکارهای عملی، ایجاد انگیزه مطالعه و یادگیری درس تاریخ معاصر را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟

چگونه توانستم با راهکارهای عملی، ایجاد انگیزه مطالعه و یادگیری درس تاریخ معاصر را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟

علی خواجویی بازمانده1 علی رضا محرابی زاده2

1) دبیر تاریخ، کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد واحد بردسیر-ایران.
2) دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی، دبیرتاریخ مدارس متوسطه دوم استان کرمان-ایران.

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
هدف از اقدام پژوهی حاضر، انگیزه بخشی و بهبود فرآیند یادگیری درس تاریخ معاصر، در مدارس متوسطه دوم شهرستان بردسیر، واقع در استان کرمان می‌باشد. آموزش و یادگیری وقایع مهم و تأثیرگذار در تاریخ ایران و جهان معاصر، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا توانایی تحلیل و بررسی وقایع جهانی را تقویت نمایند و با استفاده از تجارب گذشته، به‌صورت منطقی و با ترکیبی از تجربه و اطلاعات، در ابعاد سیاسی و اجتماعی جامعه نظرات منطقی و بنیادی داشته باشند و موجبات توسعه‎ی تفکر انتقادی و تحلیلی آن‌ها فراهم گردد. از این‌رو مطالعه و یادگیری درس تاریخ در مدارس می‌تواند اهمیت و ضرورت در بر داشته باشد. در این اقدام پژوهی از ابزار پژوهشی مصاحبه، تکمیل پرسشنامه و مشاهدات میدانی به شیوه توصیفی-تحلیلی استفاده گردیده است، تا بتوان به یک نتیجه مطلوب در این باره دست یافت. از آن‌جا که در کلاس‌های تدریس این درس، در دبیرستان‌ها و هنرستان‎‌های فنی و کار و دانش، متأسفانه بیشتر مشاهده می‌گردد درس تاریخ مورد علاقه و توجه اکثریت دانش‌آموزان نیست و حتی برخی از همکاران غیر متخصص و مدیران مدارس آن را با اهمیت نمی‌دانند. برای حل این مسئله، بر آن شدیم تا این وضعیت نامناسب را تغییر دهیم. پس از مطالعه، بررسی و مشاوره با برخی از صاحب نظران و برخی از همکاران گروه آموزش درس تاریخ، توانستیم درس تاریخ را از تئوری و خشک بودن بیرون آورده و دانش‌آموزان را نسبت به این درس فعّال و علاقه‌مند نماییم. در این راستا، درس تاریخ با طراحی جدول‌ها و تهیه مجموعه‌های اسلاید، فیلم و کلیپ‌های آموزشی، آلبوم سکه و اسکناس و ... برای دانش‌آموزان جذاب گردید و روحی تازه در کالبد بی‌جان درس تاریخ معاصر دمید و دانش‌آموزان نیز با شور و علاقه وافر در این درس فعالیت آموزشی را دنبال نمودند.
کلمات کلیدی : ایجاد انگیزه یادگیری تاریخ معاصر دانش‌آموزان.