اخلاق حرفه ای؛ لازمه وجود واحدهای اقتصادی در محیط رقابتی بر ریسک های سازمان هزاره سوم

اخلاق حرفه ای؛ لازمه وجود واحدهای اقتصادی در محیط رقابتی بر ریسک های سازمان هزاره سوم

بهنام سام دلیری1 محمد علی فاضلی2 سیده عمه هانی عبادی3

1) استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران
2) دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد واحد نوشهر، نوشهر، ایران
3) دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد واحد نوشهر، نوشهر، ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
در محیط رقابتی هزاره سوم، حسابداری در بسیاری از کشورها به عنوان شاخص اصلی اقتصاد در نظر گرفته می شود و هیچ فعالیت اقتصادی بدون اتکا به حسابداری امکان پذیر نخواهد بود. به دلیل وجود رقبا و فشار رقابتی، بعضی از سازمان‌ها می‌توانند به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود با نادیده گرفتن اصول اخلاقی باشند، رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم و ضروری است. اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار به عنوان یک مجموعه از ارزش‌ها و رفتارهای درست و مناسب شناخته می‌شود که در روابط تجاری و رفتار سازمانی رعایت می‌شود. این اصول شامل احترام به حقوق دیگران، شفافیت در ارتباطات تجاری، تعهد به کیفیت و ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، رعایت قوانین و مقررات مربوطه و توسعه روابط بر اساس اعتماد و احترام متقابل می‌باشد. اما این رفتارها می‌تواند برای سازمان‌ها در طولانی مدت باعث مشکلاتی شود. بنابراین، اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک پارادایمی ضروری برای بقا و رشد سازمان در محیط رقابتی هزاره سوم می‌تواند موثر باشد. سازمان‌ها باید به این نکته توجه کنند که رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای نه تنها به برقراری روابط بلندمدت و پایدار با مشتریان و رقبا کمک می‌کند، بلکه به بهبود سودآوری و ارزش افزوده سازمان نیز کمک می‌کند.
کلمات کلیدی : اخلاق حرفه ای؛ واحدهای اقتصادی؛ محیط رقابتی؛ ریسک های سازمان