عوامل موثر بر نگرش بر زن در شهر تکاب

زهرا گلشنی1 زهره گلشنی2 آرش عبدی3

1) کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری، دانشگاه آزاد واحد
2) کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی
3) کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
چکیده : تحقیق حاضر با هدف مطالعه و بررسی عوامل موثر بر نگرش نسبت به زن در پنج منطقه مسکونی (شریف آباد، کوی فرهنگیان، کوی پاسداران، سبزیخانه، قره ناو) شهر تکاب صورت گرفته است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و400نفر نمونه در مناطق مختلف انجام گرفته است. ادبیات تحقیق به بررسی عوامل جنسیتی پرداخته و در مبانی نظری این تحقیق برای بررسی عوامل مؤثر بر نگرش نسبت به زن از نظریات جامعه شناسی از جمله کنش متقابل نمادین، هینتون، هایبرت، بوردیو، لینتن و فمینست ها و...استفاده شده است. شاخص ها و متغیرهای مورد استفاده در تحقیق عبارت است از: جامعه پذیری جنسیتی، ارزش‌های مذهبی، باورهای قالبی، محتوای رسانه های جمعی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آنها بر نگرش جنسیتی است. محاسبات آماری در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی می باشد؛ در آمار توصیفی از جداول یک بعدی و دو بعدی و در سطح آمار استنباطی از آزمون‌های تحلیل واریانس یک طرفه (آزمونF)، ضریب همبستگی پیرسون،آزمون T و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. با توجه به متغیرهای مستقل برای تبیین تغییرات متغیر وابسته مجموعا 6 فرضیه کلی بدست آمده از آزمون فرضیه ها رابطه بین نگرش جنسیتی با متغیرهایی چون (پایگاه اقتصادی-اجتماعی، ارزشهای مذهبی وجامعه پذیری جنسیتی) معنادار شد؛ اما رابطه بین این متغیر وابسته با محتوای رسانه‎‌های جمعی وباورهای قالبی عدم معنی داری را نشان داد و همچنین بین جنسیت و نگرش جنسیتی نیز رابطه معنا دار وجود دارد. در نهایت از طریق رگرسیون چند گانه تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته محاسبه گردید ومشخص گردید که پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر نگرش جنسیتی تاثیر مستقیم بیشتری دارد.
کلمات کلیدی : واژه‌های‌کلیدی: نگرش جنسیتی ارزشهای مذهبی پایگاه اقتصادی-اجتماعی رسانه‌های جمعی باورهای قالبی جامعه پذیری جنسیتی