شناسائی مولفههای مسئولیت اجتماعی در طراحی مدل بانکداری شرکتی پویا
شناسائی مولفههای مسئولیت اجتماعی در طراحی مدل بانکداری شرکتی پویا
احمد سرداري1 ناصر آزاد2 عبداله نعامی3 مجتبی بیات4
1) ، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، تهران
2) گروه مديريت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران جنوب، تهران
3) گروه مديريت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران جنوب، تهران
4) دانشجوي دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تهران
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
در این پژوهش سعی گردید باتوجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی بعنوان یکی از مولفههای بانکداری اخلاقی، برخی از مهمترین مولفههای مرتبط با مفهوم مسئولیت اجتماعی شناسائی گردد، این مفهوم تا به حال در ایران در خصوص نظام بانکداری و در زمان ارائه خدمات به مشتریان بزرگ آنها که در مدل بانکداری جامع به مشتریان بانکداری شرکتی معرف هستند، مورد پژوهش قرار نگرفته است. در این پژهش سعی شده است با استفاده از مفهم مسئولیت اجتماعی ابتدا پژوهشهای موجد در پایگاه علمی ساینس دایرکت بعد از سال 2020 مورد بررسی قرار گیرد. سپس با توجه به استقرار نظام بانکی اسلامی در ایران، با استفاده از نظر خُبرگان بانکداری اجتماعی به احصای مولفههای مسئولیت اجتماعی اقدام گردد. در این خصوص با استفاده از یک پنل خُبرگان 12 نفره به تعداد 9 عدد مصاحبه با خُبرگان مسئولیت اجتماعی انجام گرفت، که به اشباع نظری رسید. به این ترتیب تعداد 63 مولفه از روش بررسی ادبیات و تعداد 57 مولفه نیز از روش کصاحبه با خُبرگان به دست آمد، که با وجد 39 مولفه مشترک، نهایتاً تعداد 81 مولفه در زمینه مسئولیت اجتماعی شناسائی شد، پس از کدگذاری باز ، محوری و نهایتاً کد گذاری انتخابی تعداد 17 مولفه در مرحله غربالگری بهعنوان متغیرهای نهایی شامل عوامل طراحی محصول بر اساس ترازنامه مشتریان شرکتی، ارائه مشاوره در زمینه تسهیلات پرداختی به مشتریان شرکتی، مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)، ارائه خدمات اختصاصی و ارزش محور، مشاوره در اوراق بهادار در بانکداری شرکتی، سوابق پرداخت بهموقع چکهای صادره، تسهیلات و تعهدات و مالیات، حس ارزش و رضایت در مشتریان بانکداری شرکتی با ارائه مشاوره فنی، بازاریابی سبز، افشای محتوای مالی با رعایت قانونگذاری، عمل به مسئولیت اجتماعی بانک با مدیریت نقدینگی و سرمایه مشتری، عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتها، رعايت اصول مسئولیت اجتماعی، شهرت و شخصیت مشتری شرکتی، رعایت اخلاق در پرداخت حقوق منصفانه به کارکنان، کنترل شده بودن سرمایه به ریسک اعتباری، نرخ کارآفرینی مشتری شناسائی گردید. در نهایت با بهرهگیری از استفاده از روش دلفی و اتخاذ نظرات 4 نفر از پنل خُبرگان پژوهش، تعداد 9 مولفه نهایی بهعنوان مولفههای مرتبط با مسئولیت اجتماعی انتخاب گردید، که با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی گروهی تعداد د دسته اصلی عوامل فناورانه مسئولیت اجتماعی شرکتی (TCSR) و عوامل اعتباری مسئولیت اجتماعی شرکتی (CCSR) شناسائی شد که در مجمع دارای هفت زیر مولفه هفت مولفه شامل بازاریابی سبز، افشای محتوای مالی با رعایت قانونگذاری، عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتها، شهرت و شخصیت مشتری شرکتی، رعایت اخلاق در پرداخت حقوق منصفانه به کارکنان، نرخ کارآفرینی مشتری، سوابق پرداخت بهموقع چکهای صادره، تسهیلات و تعهدات و مالیات میباشد. که در نهایت به خلق مدل در خصوص مولفههای شناسایی شده انجامید.
کلمات کلیدی :
شناسائی مولفه
بانکداری شرکتی
پژوهش کیفی
بازاریابی اجتماعی