جنگ نرم چیست ؟

طاهره ذوقی صفا1

1) دلنشجوی دکترای تخصصی روانشناسی

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
هدف این مقاله از یکسو واکاوی چگونگی تاثیر رسانه برافکار عمومی و از سوی دیگر چگونگی بهره گیری کشورها از این تاثیر در اعمال قدرت ، با مفهوم اقناعی آن برای رسیدن به اهداف خود در چارچوب جنگ نرم است . محتوای برنامه های رسانه ها با مضامین برخاسته از فرهنگ کشور به مثابه ی قدرت نرم آن ، میتواند با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای در مفهوم جنگ نرم ، افکارعمومی کشور آماج را ،شکل دهی و هدایت کند.جنگ نرم از آن جهت به افکارعمومی مرتبط میشود که با ابزارها و فناوری های جدید دذتصویرسازی موجه از امر ناموجه ، همچنین سبک اعتبار در افکارعمومی بین الملل تأثیر گذاراست . شرایط جدید جهانی موجب شده تا کشور ها در رقابتی درگیر شوند که لازمه ی آن نه تنها داشتن قدرت نرم و نمادهایی از قدرت سخت است ، بلکن داشتن مشروعیت در میان افکار عمومی جهانی و ترغیب دیگران برای هدف موردنظر خود نیزاهمیت یافته است .
کلمات کلیدی : رسانه افکارمومی قدرت نرم جنگ نرم