علامت غیراستاندارد و شرایط موجد مسئولیت
علامت غیراستاندارد و شرایط موجد مسئولیت
علی دست مرد1 محسن لعل علیزاده2 مهدی کریمی3
1) نویسنده اصلی
2) استاد راهنما
3) استاد مشاور
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
رشد رو به تزاید فعالیتهای اقتصادی و حمایت از مصرفکنندگان کالاها نیازی برخاسته از حقوق عمومی است که مقتضای آن وضع مقررات جدید از جمله در عرصه حقوق کیفری است تا به موجب آن از وقوع جرائم ناشی از علامت تولیدی علیه مصرفکنندگان جلوگیری یا در صورت وقوع، عرضهکننده مسئولیت کیفری داشته باشد. امروزه حجم بسیار بالای علامت تولیدی و سودجویی کارخانجات تولیدکننده در ارائه محصولات غیراستاندارد، قشر فراگیری از افراد جامعه را در معرض آسیبهای متعدد مالی و جانی قرار داده است. از سویی، ضعف مصرف کنندگان در شکایت از شرکتهای قدرتمند و بزرگ و ناتوانی از شناخت عیب در محصولات با فنآوریهای پیچیده، لزوم حمایت جدیتر از آنها را به اثبات میرساند. به منظور حمایت از مصرف کننده در این زمینه، تدوین و به کار گری ی قوانین و مقررات پیشگیری کننده از ورود خسارت، گام اول است. وضع قواعد جبران کننده ضرر وارده به مصرف کننده، گام ضروری بعدی و شناسایی مسئولیت عرضه کنندگان علامت غیراستاندارد برای جبران خسارت وارده به مصرف کنندگان این قبیل کالاها از اهمیت ویژهای برخوردار است. در زمینه مسئولیت عرضه کنندگان علامت غیراستاندارد و جبران خسارت مصرف کننده این قبیل کالاها، علاوه بر مقررات عام حقوقی و قوانین خاص حمایت کننده از حقوق مصرف کننده، میتوان از قوانین و مقرراتی بهره برداری نمود که الزاماً با اندیشه حاکم بر حقوق مصرف تدوین نشدهاند. در این پژوهش، به روشی تحلیلی- توصیفی که مطالب آن بهصورت کتابخانهای جمعآوری شده است، به بررسی این مبانی در حقوق کیفری ایران پرداخته میشود
کلمات کلیدی :
علامت استاندارد
مسئولیت
تولیدکنندگان
مصرف کنندگان